×

زایمان سزارین یا طبیعی | مقایسه و راهنمای تصمیم‌گیری

0

امروزه در کشور ایران، تقریبا ۵۲ درصد زایمان‌ها به‌صورت سزارین و ۴۸ درصد طبیعی انجام می‌شوند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که سزارین گزینه نهایی برای نجات جان یک انسان نیست؛ بلکه مادران باردار، در انتخاب بین سزارین یا طبیعی، سزارین را برمی‌گزینند. همین موضوع باعث نگرانی سازمان بهداشت جهانی شده است؛ با این حال، برخی معتقدند این گزینه همیشه باید ارائه شود. سؤال اصلی این است: زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ در این مقاله به بررسی کامل مزایا و معایب هر روش پرداخته‌ایم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه برای زایمان کمک کنیم. با ما همراه باشید تا تصمیمی آگاهانه بگیرید.

زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی یا زایمان واژینال به فرایندی گفته می‌شود که در آن، فرد باردار همه مراحل سه‌گانه زایمان (گشاد شدن دهانه رحم، فشار زیاد و به‌دنیاآمدن فرزند و در‌ نهایت دفع جفت) را تجربه می‌کند. در این نوع زایمان، دهانه رحم نازک (effacement) و باز (dilation) می‌شود. در این شرایط، انقباضات رحمی که دردی شبیه به گرفتگی‌های شدید قاعدگی، ناراحتی گوارشی یا کمردرد طاقت‌فرسا هستند، نوزاد را به‌‌سمت دهانه واژن هدایت می‌کنند. در نهایت، نوزاد پس‌ از فشار و تلاش مادر، از دهانه واژن خارج می‌شود. 

بعد از زایمان، بند ناف نوزاد بریده و قطع خواهد شد (اگرچه ممکن است این عمل با تأخیر انجام شود). پس از تولد نوزاد، جفت نیز باید طی ۳۰ دقیقه دفع شود. اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است پزشک معالج خودش اقدام به بیرون آوردن جفت کند.

انواع زایمان طبیعی

درحالی‌که اصول پایه‌ای زایمان طبیعی ثابت است، این نوع زایمان می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد و شامل انواع مختلفی از داروها یا عملیات اضافی شود، بدین ترتیب: 

  • با دارو یا بدون دارو: ممکن است فرد بدون استفاده از تسکین دارویی (زایمان بدون دارو) زایمان کند یا از داروهایی مانند نیتروس‌اکسید، داروهای درد وریدی یا اپیدورال برای مدیریت درد کمک گرفته شود. 
  • خودبه‌خود یا القایی: زایمان می‌تواند به‌صورت خودبه‌خود یا با القا شروع شود. اگر زایمان نیاز به القا داشته باشد معمولا از داروها، ابزارهایی مانند فورسپس یا وکیوم و روش‌هایی مانند اپیزیوتومی برای راحت‌تر شدن این کار استفاده می‌شود.

مدت‌زمان زایمان طبیعی

مدت‌زمان زایمان طبیعی ممکن است برای مادری که اولین زایمان را تجربه می‌کند، ۱۲ تا ۱۴ ساعت (یا بیشتر) طول بکشد. این مدت‌زمان معمولاً برای زایمان‌های بعدی کوتاه‌تر است، اما همیشه این‌طور نیست. همان‌طور که هر بارداری متفاوت است، هر تجربه زایمان نیز منحصربه‌فرد است و اغلب به‌طور دقیق، طبق برنامه‌ریزی یا انتظار پیش نمی‌رود، حتی اگر قبلاً آن را تجربه کرده باشید.

اگر زایمان طبیعی بدون مشکل باشد، احتمالاً بلافاصله پس‌ از تولد، قادر خواهید بود نوزاد خود را در آغوش بگیرید و در صورت تمایل می‌توانید در همان زمان، شیردهی را آغاز کنید. همین عامل باعث شده است که برخی مادران، در انتخاب بین زایمان طبیعی یا سزارین، زایمان طبیعی را انتخاب کنند.


زایمان سزارین چیست؟

زایمان سزارین نوعی روش جراحی است که برای به‌دنیاآوردن نوزاد استفاده می‌شود. در این روش، برشی در دیواره شکم و رحم مادر ایجاد می‌شود تا نوزاد را از شکم خارج کنند. معمولا سزارین زمانی انجام می‌شود که زایمان طبیعی برای مادر یا نوزاد خطرناک بوده یا شرایط خاصی وجود داشته باشد.

انواع زایمان سزارین

براساس زمان انجام عمل سزارین و همچنین انتخابی یا غیرانتخابی بودن آن، می‌توان جراحی سزارین را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • زایمان سزارین برنامه‌ریزی‌شده یا انتخابی: زایمان سزارینِ برنامه‌ریزی‌شده زمانی توصیه می‌شود که پزشکان معتقد باشند این روش نسبت‌ به زایمان طبیعی برای مادر یا نوزاد، امن‌تر است. برخی دلایل رایج برای زایمان سزارین برنامه‌ریزی‌شده شامل حاملگی چندقلویی، ماکروزومی جنین (بزرگ بودن نوزاد)، وضعیت بریچ (قرار گرفتن جنین به‌صورت پابه‌پایین به‌جای سربه‌پایین)، سزارین بودن زایمان‌های قبلی، مشکلات مربوط به جفت یا مشکلات پزشکی مادر مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی یا دیابت است.
  • زایمان سزارین اضطراری: زایمان سزارین اضطراری زمانی انجام می‌شود که در طول زایمان طبیعی، مشکلی ایجاد شود که نیاز به تولد فوری نوزاد باشد. برای مثال، اگر جنین یا مادر در وضعیت خطر قرار گیرند یا مشکلات نگران‌کننده‌ای مانند جدا شدن زودرس جفت یا افتادگی بند ناف وجود داشته باشد، زایمان سزارین اضطراری انجام می‌شود. این روش تقریباً مشابه زایمان سزارین برنامه‌ریزی‌شده است، اما معمولاً با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • زایمان سزارین غیر‌برنامه‌ریزی‌شده: همه زایمان‌های سزارین غیر‌برنامه‌ریزی‌شده اضطراری نیستند. برای مثال، اگر دهانه رحم مادر به‌اندازه کافی گشاد نشود، ممکن است تصمیم به زایمان سزارین گرفته شود، حتی اگر مادر و نوزاد در وضعیت خوبی باشند. همچنین، در صورت طولانی شدن زمان زایمان و خستگی بیش‌ازحد مادر، احتمال اینکه زایمان سزارین صورت گیرد، بالا است.

درباره زایمان سزارین انتخابی، برخی افراد باردار به دلایل شخصی انتخاب می‌کنند که سزارین داشته باشند، حتی اگر دلایل پزشکی برای این کار وجود نداشته باشد. دلایل انتخابی می‌تواند شامل ترس شدید یا اضطراب از زایمان طبیعی، تمایل به جلوگیری از آسیب به واژن، ولوو یا پرینه یا حتی ناراحتی جنسی باشد. اگرچه ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی معمولاً ترجیح می‌دهند که زایمان طبیعی صورت گیرد، تصمیم نهایی با فرد باردار و پزشک او است.

در زایمان سزارین با برشی بر روی شکم نوزاد به‌دنیا می‌آید.
در زایمان سزارین با برشی بر روی شکم نوزاد به‌دنیا می‌آید.

مزایا و معایب زایمان طبیعی

معمولا به‌‌دلیل آسیب کمتری که زایمان طبیعی به بدن وارد می‌کند، پزشکان آن را به بیماران خود توصیه می‌کنند. همچنین، وقتی صحبت از زایمان طبیعی به‌‌ میان می‌آید، گزینه‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد، مانند زایمان در آب، فیزیولوژیک یا بدون مداخله پزشکی و دارویی، و موارد دیگر. درعین‌حال، این روش، سراسر خوبی نیست و مشکلاتی هم دارد. در ادامه مزایا و معایب زایمان طبیعی را با هم مرور می‌کنیم:

مزایای زایمان طبیعی

  • زمان بهبودی کوتاه‌تر: زمان بهبودی، بعد از زایمان طبیعی معمولاً کوتاه‌تر از زایمان سزارین است. بهبودی بعد از زایمان طبیعی بین ۲ تا ۶ هفته و بعد از زایمان سزارین ممکن است ۶ تا ۸ هفته طول بکشد.
  • تجربه شخصی و منحصربه‌فرد: زایمان طبیعی به مادر، نوزاد و خانواده این امکان را می‌دهد که یک تجربه زایمان منحصربه‌فرد و شخصی داشته باشند. این نوع زایمان می‌تواند با گزینه‌هایی مانند زایمان در آب یا زایمان با کمترین مداخله پزشکی انجام شود که تجربه‌ای خاص و دلخواه را برای والدین فراهم می‌کند.
  • خطر کمتر: زایمان طبیعی معمولاً به‌عنوان گزینه‌ای کم‌خطر شناخته می‌شود.

معایب زایمان طبیعی

  • دردناک بودن: زایمان طبیعی می‌تواند بسیار دردناک باشد. اگرچه گزینه‌هایی برای کاهش شدت درد از طریق مداخلات پزشکی مانند داروهای مسکن وجود دارد، اما این درد همچنان می‌تواند یکی از معایب زایمان طبیعی باشد.
  • طولانی بودن فرایند زایمان: فرایند زایمان طبیعی می‌تواند به‌دلایل مختلفی طولانی شود، مانند خستگی مادر یا قرارگیری نادرست نوزاد در رحم.

در مجموع، زایمان طبیعی به‌دلیل زمان بهبودی کوتاه‌تر و خطر کمتر معمولاً به‌عنوان گزینه‌ای ترجیحی در نظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند با چالش‌هایی مانند درد و طولانی بودن زمان زایمان همراه باشد.

یکی از معایب زایمان طبیعی نسبت به سزارین، دردناک بودن است.
یکی از معایب زایمان طبیعی نسبت به سزارین، دردناک بودن است.

مزایا و معایب زایمان سزارین

به‌طورکلی، سزارین برای بیمارانی که حاملگی پرخطری دارند، چند نوزاد (مثلاً دوقلو) به دنیا می‌آورند یا نوزادی در وضعیت بریچ دارند، توصیه می‌شود. درست مانند زایمان طبیعی، زایمان سزارین هم مزایا و معایبی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم: 

مزایای زایمان سزارین

  • قابل‌برنامه‌ریزی و با آمادگی بیشتر: زایمان سزارین معمولاً با برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود؛ بنابراین شما از زمان و روز دقیق زایمان مطلع خواهید بود. این مورد به خانواده‌ها امکان می‌دهد تا برای زایمان، آمادگی بیشتری داشته باشند و بدون‌ عجله و استرس کارها را پیش ببرند.
  • گزینه‌ای نجات‌بخش در شرایط اضطراری: زایمان سزارین یک گزینه مناسب و نجات‌بخش است، اگر زایمان طبیعی ممکن نباشد یا مادر و نوزاد در خطر باشند. این روش می‌تواند در مواردی که بارداری پرخطر است، جنین در وضعیت بریچ (پایین آمدن پا به جای سر) است یا برای زایمان‌های چندقلویی استفاده شود.

معایب زایمان سزارین

  • بستری طولانی‌تر در بیمارستان: افرادی که زایمان سزارین دارند معمولاً مدت‌زمان بیشتری در بیمارستان بستری می‌شوند. زمان بهبودی بعد از زایمان سزارین نیز بیشتر از زایمان طبیعی است.
  • افزایش خطر در بارداری‌های آینده: داشتن زایمان سزارین می‌تواند خطر عوارض در بارداری‌های بعدی را افزایش دهد. کسانی که در بارداری اول، بین زایمان طبیعی یا سزارین، جراحی سزارین را انتخاب می‌کنند ممکن است برای فرزندان بعدی نتوانند زایمان طبیعی داشته باشند.
  • ایجاد خطر برای مادر و نوزاد در طول زایمان: سزارین با خطراتی برای مادر همراه است، از جمله عفونت دیواره رحم و جای برش، خونریزی، آسیب به مثانه یا روده در حین جراحی، واکنش‌های منفی به بیهوشی و لخته شدن خون مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریوی. نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند ممکن است در بدو تولد دچار مشکلات تنفسی با مایع اضافی در ریه‌های خود شوند.

به‌طورکلی، زایمان سزارین در شرایط خاصی که زایمان طبیعی ممکن نیست یا خطرناک است، مزایایی دارد، اما ممکن است با معایبی مانند بستری طولانی‌تر و خطرات در بارداری‌های بعدی همراه باشد.

بین زایمان سزارین یا طبیعی، ملاک‌های زیادی برای مقایسه وجود دارد.
بین زایمان سزارین یا طبیعی، ملاک‌های زیادی برای مقایسه وجود دارد.

تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ در بیشتر موارد، زایمان طبیعی می‌تواند ایمن‌تر از زایمان سزارین باشد؛ اما این بدان‎ معنا نیست که همیشه بهترین انتخاب است. سزارین یک روش رایج است و گاهی اوقات ممکن است بسته به شرایط، روش زایمان بهتر و مطمئن‌تری برای مادر و نوزاد باشد.  هنگام تصمیم‌گیری برای انجام زایمان طبیعی یا سزارین باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. آگاهی از تفاوت‌های آن‌ها، می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری را بسیار کوتاه کند. در ادامه، تفاوت زایمان طبیعی و سزارین را بر اساس فاکتورهای مشخص، بررسی می‌کنیم.

۱. تفاوت تاریخ زایمان در سزارین و طبیعی

به‌طور کلی، تاریخ زایمان طبیعی را نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد ولی در سزارین این امکان وجود دارد:

  • زایمان طبیعی: بسیاری از افراد زمانی که به هفته‌های ۳۹، ۴۰، ۴۱ یا ۴۲ می‌رسند، القا شده و کودک خود را به دنیا می‌آورند. پس می‌توان گفت که زمان دقیق زایمان طبیعی را نمی‌توان مشخص کرد. همین موضوع باعث شده است که ایجاد آمادگی برای آن، تا‌حدی غیرممکن باشد. 
  • زایمان سزارین: سزارین‌های برنامه‌ریزی‌شده معمولا از هفته ۳۹ بارداری انجام می‌شوند. تعیین زمان دقیق عمل سزارین امکان‌پذیر است و مادران باردار می‌توانند خود را برای این جراحی آماده کنند.

۲. تفاوت مدت‌زمان زایمان در سزارین و طبیعی

مدت‌زمان زایمان ممکن است برای این دو روش بسیار متفاوت باشد، به‌خصوص اگر سزارین برنامه‌ریزی‌شده داشته باشید:

  • زایمان طبیعی: زایمان طبیعی می‌تواند از ۱۲ تا ۱۴ ساعت طول بکشد.
  • زایمان سزارین: این زایمان معمولا بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد؛ البته در مواردی نیز فرد درد زایمان طبیعی را تحمل می‌کند و درنهایت، به‌دلیل شرایط خاص جنین و مادر، زایمان سزارین صورت می‌گیرد.

۳. تفاوت میزان درد در زایمان طبیعی و سزارین

هم زایمان سزارین و هم زایمان طبیعی می‌توانند دردناک باشند، اما درد آن‌ها به دلایل مختلف و در زمان‌های متفاوتی از دوران بارداری و زایمان تجربه می‌شود:

  • زایمان طبیعی: بیشتر درد در طول فرایند زایمان اتفاق می‌افتد. بااین‌حال، میزان درد می‌تواند بسته به اینکه مادر تصمیم به استفاده از مداخلات پزشکی (مانند اپیدورال) بگیرد یا خیر، متفاوت باشد. مادرانی که تصمیم می‌گیرند بدون مداخله پزشکی زایمان کنند، بیشتر درد را در طول زایمان احساس می‌کنند اما اگر روش‌های دیگری انتخاب شده و اپیدورال داده شود، می‌تواند به کاهش درد زایمان کمک کند.
  • زایمان سزارین: معمولاً به‌دلیل بی‌حسی یا بیهوشی، زنان در طول عمل جراحی دردی احساس نمی‌کنند، اما بیشترین درد پس‌ از زایمان و در دوره بهبودی حس می‌شود، زیرا محل برش جراحی در حال خوب شدن است.

در نهایت، نوع درد و زمان تجربه آن، بستگی به نوع زایمان و تصمیمات مادر در مورد استفاده از مداخلات پزشکی دارد.

۴. تفاوت طول دوره نقاهت در زایمان طبیعی و سزارین

صرف‌نظر از اینکه زایمان طبیعی یا سزارین داشته‌اید، بهبودی پس‌ از زایمان می‌تواند برای همه سخت و استرس‌زا باشد. هورمون‌های در حال تغییر، داشتن یک نوزاد جدید و تلاش بدن برای بهبودی، همگی از نظر احساسی و فیزیکی بسیار خسته‌کننده هستند. دانستن اینکه باید انتظار چه چیزی را داشته باشید می‌تواند به شما کمک کند تا برای همه چیز آماده شوید:

  • زایمان طبیعی: بهبودی پس از زایمان طبیعی معمولاً بین ۲ تا ۶ هفته طول می‌کشد. این مدت زمان می‌تواند تغییر کند، به‌ویژه اگر در طول زایمان پارگی واژن رخ داده و نیاز به بخیه داشته باشد.
  • زایمان سزارین: بهبودی پس از زایمان سزارین معمولاً طولانی‌تر است و ممکن است ۶ تا ۸ هفته به‌ طول بینجامد. زنانی که زایمان سزارین داشته‌اند، معمولاً مدت‌زمان بیشتری در بیمارستان بستری می‌شوند و محدودیت‌هایی در خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین خواهند داشت.

پس می‌توان گفت دوره نقاهت پس از زایمان طبیعی کوتاه‌تر و با عوارض کمتری است، در حالی که دوره نقاهت پس از زایمان سزارین طولانی‌تر و ممکن است همراه با درد و مشکلات بیشتری باشد. هر دو روش زایمان نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارند، اما نوع و شدت درد و مشکلات، بستگی به روش زایمان دارد.

۵. تفاوت علائم دوره نقاهت در زایمان طبیعی و سزارین

در مجموع، علائم دوره نقاهت در هر دو نوع زایمان، شباهت زیادی با هم دارند. اما تفاوت‌هایی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • زایمان طبیعی: در این دوره ممکن است با علائمی مانند درد و حساسیت در ناحیه واژن، خون‌ریزی، ترشحات ناشی از ریزش لایه ضخیم رحم در دوران بارداری، بزرگ شدن سینه‌ها، خستگی و موارد دیگر مواجه شوید. توجه به علائم عفونت و مشاوره با پزشک در این دوره، بسیار مهم است.
  • زایمان سزارین: بسیاری از علائم مشابه زایمان طبیعی خواهند بود، مانند بزرگ شدن سینه‌ها و خون‌ریزی واژینال؛ اما زنانی که زایمان سزارین داشته‌اند، درد و حساسیت در ناحیه برش جراحی را تجربه خواهند کرد. ممکن است مشکلات موقتی گوارشی و حساسیت در معده نیز رخ دهد. همچنین، در صورت انجام سزارین اضطراری، درد عمومی بدن و درد واژن نیز پس از زایمان سزارین تجربه می‌شود.

باید به این نکته اشاره کرد که افراد مختلف، ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند. همچنین، این احتمال وجود دارد که افراد، تنها بخشی از این علائم را بعد از زایمان مشاهده کنند.

۶. تفاوت خطرات و عوارض در زایمان طبیعی و سزارین

عوارض سزارین و زایمان طبیعی تفاوت‌های مهمی با هم دارند که به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

خطرات و عوارض زایمان طبیعی

  • اپیزیوتومی: برش میان‌دوراه یا پرینیوم (perineotomy) که اپیزیوتومی هم نامیده می‌شود (Episiotomy) برش جراحی در ناحیه پرینه یعنی در منطقه عضلانی بین واژن و مقعد است. پاره شدن این بخش باعث نیاز به بخیه زدن می‌شود.
  • جدا شدن جفت (جفت سرراهی): گاهی جفت به‌طور خودبه‌خودی و زودتر از جنین از دیواره رحم جدا می‌شود که به این حالت «placental abruption» می‌گویند. این شرایط، باعث عدم اکسیژن‌رسانی به جنین می‌شود.
  • خون‌ریزی پس از زایمان: خون‌ریزی شدید پس از زایمان نیز از عوارض احتمالی زایمان طبیعی است.
  • اختلال در عملکرد لگن و افتادگی اندام‌ها: این مشکلات معمولاً در دوره‌های بعد از زایمان رخ می‌دهند و به‌‌دلیل فشار روی عضلات کف لگن در هنگام زایمان طبیعی هستند.
  • مشکلات مثانه و بی‌اختیاری ادرار: به‌دلیل فشار حین زایمان، این امکان وجود دارد.

خطرات و عوارض زایمان سزارین

  • عفونت: پس از زایمان سزارین، احتمال عفونت دیواره رحم و یا ناحیه برش وجود دارد.
  • خونریزی شدید یا هموراژی: خطر خونریزی شدید در هنگام و بعد از عمل سزارین بیشتر است.
  • آسیب به مثانه یا روده: ممکن است در حین عمل جراحی، به مثانه یا روده آسیب برسد.
  • واکنش‌های ناخواسته به بیهوشی: برخی از بیماران ممکن است به بیهوشی واکنش‌های ناخواسته نشان دهند.
  • لخته‌های خونی: خطر ایجاد لخته‌های خونی مثل ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریه بیشتر است.
  • مشکلات تنفسی نوزاد: نوزادان متولدشده از طریق سزارین ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوند، به‌ویژه اگر قبل از هفته ۳۹ بارداری به دنیا بیایند.

در کل، زایمان طبیعی معمولاً با عوارضی مرتبط با بافت‌های پرینه و لگن همراه است، درحالی‌که سزارین بیشتر به عوارض جراحی، بیهوشی و خطرات مرتبط با برش جراحی مربوط می‌شود. همچنین، نوزادان سزارینی ممکن است با مشکلات تنفسی بیشتری روبرو شوند. هرچند که خطرات جدی سزارین نادر هستند، اما این نوع زایمان به‌دلیل ماهیت جراحی‌اش خطرات خاص خود را دارد.

۷. محدودیت‌های زایمان بعدی در زایمان طبیعی و سزارین

به‌طورکلی، بعد از زایمان طبیعی هیچ محدودیت خاصی برای بارداری‌های آینده یا زایمان‌های بعدی وجود ندارد. بااین‌حال، مهم است که بهبود کامل صورت گیرد و هرگونه عارضه یا مشکلی که ممکن است از زایمان قبلی باقی مانده باشد، بررسی شود. پس می‌توان گفت، محدودیت‌ها بیشتر مربوط به زایمان سزارین هستند. زایمان واژینال بعد از سزارین (VBAC) امکان‌پذیر است. هرچند، عواملی چون نوع برشی که روی شکم ایجاد شده است می‌توانند روی روش زایمان بعدی تأثیرگذار باشند.

۸. تفاوت هوش نوزاد متولد‌شده در زایمان طبیعی و سزارین

یک مطالعه جدید ادعا می‌کند نوزادانی که به‌طور طبیعی به دنیا می‌آیند، ضریب هوشی بالاتری نسبت به نوزادان سزارینی دارند. به گزارش دیلی میل، به‌گفته دانشمندان دانشگاه ییل، زمانی که زنان به‌طور طبیعی زایمان می کنند، سطوح بالاتری از پروتئین ویژه در مغز نوزادان‌شان به وجود می‌آید که به افزایش سطح هوش در حین رشد کمک می‌کند. این مطالعه ادعا می‌کند که سطوح بالاتر پروتئین «UCP۲» در نوزادانی که به‌طور طبیعی متولد می‌شوند، می‌تواند به رشد حافظه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت آن‌ها و اجزای کلیدی ضریب هوشی، در هنگام رشد کمک کند.

نوزادانی که به‌طور طبیعی به دنیا می‌آیند، ضریب هوشی بالاتری نسبت به نوزادان سزارینی دارند.
نوزادانی که به‌طور طبیعی به دنیا می‌آیند، ضریب هوشی بالاتری نسبت به نوزادان سزارینی دارند.

راهنمای تصمیم‌گیری: زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

برای پاسخ درست به این سؤال، می‌توانید اطلاعات و داده‌های مربوط به زایمان طبیعی و سزارین را در جدول زیر مشاهده کنید. باید به این نکته توجه داشت که شرایط مادر تعیین‌کننده بهترین روش خواهد بود:

مقایسه زایمان طبیعی و سزارین

فاکتور مورد بررسی زایمان طبیعی زایمان سزارین
تعریف زایمان طبیعی روشی است که در آن نوزاد از طریق دهانه واژن به دنیا می‌آید. سزارین یک عمل جراحی است که در آن نوزاد از طریق برش در شکم و رحم مادر به دنیا می‌آید.
مدت‌زمان بهبودی بهبودی سریع‌تر و در مدت ۲ تا ۶ هفته اتفاق می‌افتد. بهبودی در مدت ۶ تا ۸ هفته یا بیشتر اتفاق می‌افتد.
ریسک‌های جراحی ندارد. شامل عوارض جراحی مانند عفونت، خون‌ریزی و لخته‌های خونی می‌شود.
مدت بستری در بیمارستان معمولا ۱ تا ۲ روز است. معمولاً ۳ تا  ۴ روز است.
امکان برنامه‌ریزی نمی‌توان پیش‌بینی کرد. می‌توان آن را برنامه‌ریزی کرد.
خطرات برای نوزاد برای نوزاد خطرات کمتری دارد. ممکن است مشکلات تنفسی یا سایر مشکلات مرتبط با عمل جراحی وجود داشته باشد.
تجربه درد درد زایمان و انقباضات قبل و حین زایمان وجود دارد. درد پس از عمل جراحی و در ناحیه برش وجود دارد.
تأثیر بر زایمان‌های آینده احتمال زایمان طبیعی مجدد وجود دارد. ممکن است نیاز به سزارین مجدد باشد. همچنین احتمال خطر پاره شدن رحم در زایمان طبیعی پس از سزارین وجود دارد.
عوارض احتمالی اپیزیوتومی، جدا شدن جفت (جفت سرراهی)، خونریزی پس از زایمان، افتادگی اندام‌ها ومشکلات مثانه و بی‌اختیاری ادرار از عوارض آن هستند. عفونت، خون‌ریزی شدید یا هموراژی، آسیب به مثانه یا روده، واکنش‌های ناخواسته به بیهوشی، لخته‌های خونی ومشکلات تنفسی نوزاد از عوارض آن هستند.
مشارکت مادر در فرایند زایمان مادر کاملا درگیر است و فرایند زایمان بر اساس فعالیت مادر پیش می‌رود. مادر کمترین درگیری را دارد و در حالت بیهوشی کامل نیز قرار می‌گیرد.

پزشک معالج معمولا زایمان طبیعی را توصیه می‌کند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که شرایط روحی مادر در هنگام زایمان اهمیت زیادی دارد. شرایط مادر و جنین است که در نهایت، نوع زایمان را تعیین می‌کند. گاهی ترس شدید از زایمان طبیعی اجازه نمی‌دهد که روند آن به‌خوبی پیش رود.

انتخاب بین زایمان سزارین یا طبیعی را بهتر است پزشک تشخیص دهد.
انتخاب بین زایمان سزارین یا طبیعی را بهتر است پزشک تشخیص دهد.

کلام آخر دکترساینا

در نهایت، انتخاب روش زایمان سزارین یا طبیعی به شرایط خاص هر مادر بستگی دارد. هر دو روش زایمان، مزایا و معایب خاص خود را دارند و باید با توجه به شرایط سلامتی مادر، نوع زایمان قبلی، وضعیت نوزاد و مشاوره با پزشک متخصص تصمیم‌گیری شود. یکی از خدمات دکترساینا این است که در شرایط سخت بارداری در کنار شما بوده و به شما خواهد گفت که با توجه به شرایط، زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین. کافی است به سایت دکترساینا مراجعه کرده و تخصص مورد نظر خود را انتخاب کنید. مشاوران ما در کمترین زمان در خدمت شما خواهند بود.


سؤالات متداول

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید