×

آزمایش HPV: چرا این تست مهم است و چگونه انجام می‌شود؟

0

آزمایش HPV یکی از روش‌های رایج برای تشخیص سویه‌های مهم ویروس پاپیلوم انسانی یا به‌اختصار HPV است. انجام منظم آزمایش HPV به شما کمک می‌کند تا بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهید و درمان به‌موقع دریافت کنید. در این مقاله، راهنمای کاملی از آزمایش HPV، زمان و روش انجام این آزمایش آورده شده است. همچنین به چند سؤال رایج در این مورد پاسخ داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با آزمایش اچ پی وی و دریافت اطلاعات دقیق‌تر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آزمایش HPV چیست و چرا اهمیت دارد؟

HPV مخفف ویروس پاپیلوم انسانی (human papillomavirus) است. عفونت HPV انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها از طریق تماس نزدیک پوست به پوست طی رابطه جنسی با فرد مبتلا به ویروس منتقل می‌شود. این نوع از ویروس‌های HPV شایع‌ترین عامل بیماری‌های مقاربتی یا اس‌تی‌دی (STD) هستند.

بیش از ۱۰۰ سویه HPV وجود دارد که عامل توده‌های مزاحم مثل زگیل روی دست، پا و صورت هستند. بعضی از سویه‌های بی‌ضرر می‌توانند زگیل تناسلی ایجاد کنند. از بین تمام سویه‌ها، تنها تعداد کمی از انواع پرخطر HPV می‌توانند سرطان دهانه رحم (بخش پایینی رحم) ایجاد کنند، به این معنی که زنان اگر به نوع خاصی از HPV مبتلا شوند، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در آنها بیشتر است. شایع‌ترین انواع ویروس HPV عامل سرطان دو نوع HPV ۱۶ و HPV ۱۸ هستند. آزمایش DNA HPV برای شناسایی این سویه‌ها است. به همین دلیل، انجام مرتب آزمایش HPV لازم است.

در آزمایش HPV (که به آزمایش زگیل تناسلی هم معروف است) نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم برداشته می‌شود تا علائم عفونت با HPV پرخطر عامل سرطان دهانه رحم بررسی شود. آزمایش HPV به پزشک کمک می‌کند تا خطر پیشرفت سرطان دهانه رحم را بررسی کند. اگر عفونت HPV دارید، در مورد انجام آزمایش‌های دیگر و تعداد دفعات بررسی دهانه رحم با پزشک صحبت کنید.

در آزمایش HPV سویه‌های پرخطر و کم خطر مشخص می‌شود.
در آزمایش HPV سویه‌های پرخطر و کم خطر مشخص می‌شود.

آزمایش HPV چه زمانی و برای چه کسانی انجام می‌شود؟

زمان انجام آزمایش HPV با توجه به سن و شرایط شما مشخص می‌شود. اگر بین ۲۱ تا ۲۹ سال دارید، باید هر ۳ سال آزمایش پاپ‌اسمیر را انجام دهید. اگر نتیجه پاپ‌اسمیر شما طبیعی است، نیازی به انجام آزمایش DNA HPV ندارید. هرچند عفونت‌های HPV در این گروه سنی رایج است، اما معمولا عفونت‌ها بدون هیچ مشکلی، خودبه‌خود طی ۱ تا ۲ سال از بین می‌روند. بعضی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که آزمایش DNA HPV را از ۲۵سالگی شروع کنید و اگر نتیجه آزمایش شما طبیعی بود، آزمایش را هر ۵ سال تکرار کنید.

اگر عفونت پرخطر مربوط به سرطان دهانه رحم دارید، نیاز است تعداد دفعات بیشتری آزمایش HPV انجام دهید. 

در بعضی شرایط، خطر بیماری برای شما بیشتر است، از جمله:

  • سیستم ایمنی ضعیف؛
  • ابتلا به سرطان دهانه رحم؛
  • نتیجه غیرطبیعی بیوپسی دهانه رحم و پاپ‌اسمیر: آزمایش HPV می‌تواند نشان دهد که آیا عامل تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم ویروس HPV است یا خیر.
  • داشتن سرطان اوروفارنکس: HPV پرخطر (به‌خصوص HPV ۱۶) شایع‌ترین عامل این نوع از سرطان گلو است که از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می‌شود.
  • سن بالای ۳۰ در زنان (بین ۳۰ تا ۶۵ سال): حتی اگر نتایج آزمایش شما طبیعی باشد، هر ۵ سال انجام آزمایش HPV به‌صورت اولیه (تنها) یا به‌صورت تست HPV/ پاپ‌اسمیر پیشنهاد می‌شود.
  • داشتن شریک جنسی مبتلا به HPV:‌ اگر شریک جنسی شما ویروس HPV را دارد، خطر ابتلا به ویروس در شما بیشتر است.
  • تماس با داروی دی اتیل استیل بسترول یا دی ای اس (DES) قبل از تولد: در گذشته، گاهی برای جلوگیری از سقط‌جنین، زایمان زودرس و سایر عوارض بارداری، دی اتیل استیل بسترول تجویز می‌شد. در سال‌های بعد، ارتباط بین DES با افزایش خطر سرطان دهانه رحم در کودکان مؤنثی که قبل از تولد در تماس با DES بودند پیدا شد.

نکات مهم

در مورد آزمایش ارزیابی دهانه رحمی که برای شما مناسب است و تعداد دفعات لازم برای انجام آن با پزشک صحبت کنید. اگر سرطان اوروفارنکس شما تشخیص داده شد، باید برای گلو، لوزه و زبان هم آزمایش HPV انجام دهید تا درمان مناسب شما تعیین شود.

افرادی که علیه HPV واکسینه شده‌اند، همچنان باید دستورالعمل‌های آزمایش HPV را با توجه به گروه سنی خود انجام دهند. همچنین، آزمایش HPV اولیه بهتر از آزمایش پاپ‌اسمیرِ تنها می‌تواند از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. با این حال، صرف‌نظر از اینکه چه آزمایشی انجام می‌دهید، همیشه ارزیابی‌های منظم را پیگیری کنید.


انواع آزمایش‌ HPV

آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص HPV یا بیماری‌های مرتبط با آن وجود دارد، از جمله:

۱. آزمایش اسید استیک

ممکن است پزشک در بعضی نواحی دهانه رحم که برای پاپ‌اسمیر یا آزمایش DNA HPV در دسترس نیست از بازرسی بصری با اسید استیک استفاده کند. در این روش، پزشک یک محلول بر پایه سرکه را روی دهانه رحم می‌ریزد. در این حالت، سلول‌های غیرطبیعی به رنگ سفید در‌ می‌آیند و به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند.

۲. آزمایش کولپوسکوپی

اگر پاپ‌اسمیر علائم سلول‌های ناهنجار را نشان داد یا آزمایش HPV شما مثبت بود، ممکن است پزشک کولپوسکوپی را تجویز کند. در این روش، یک ابزار دارای نور به نام کولپوسکوپ دهانه رحم شما را بزرگ‌نمایی می‌کند تا سلول‌های ناهنجار درون آن دیده شوند. 

در این روش، گاهی ممکن است پزشک بیوپسی هم انجام دهد یعنی سلول‌ها را بردارد و برای بررسی علائم پیش‌سرطان یا سرطان به آزمایشگاه ارسال کند.

۳. بیوپسی و نمونه‌برداری

در این روش که معمولا با کولپوسکوپی همراه است، پزشک نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم را برمی‌دارد و زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کند.

نحوه انجام بیوپسی برای تشخیص HPV
نحوه انجام بیوپسی برای تشخیص HPV

۴. آزمایش‌های بر پایه DNA

آزمایش DNA HPV معمولا برای تشخیص سویه‌های پرخطر ویروس استفاده می‌شود که درصورت عدم درمان به سرطان دهانه رحم منجر می‌شوند. هیچ آزمایش تأییدشده‌ای برای تشخیص DNA HPV در فرج، واژن، پنیس، اسکلروتوم، رکتوم یا مقعد وجود ندارد. سرطان‌های مربوط به HPV روی این بخش‌ها نسبت به سرطان سلول‌های دهانه رحم شیوع کمتری دارند. 

اگر بالای ۳۰ سال دارید و نتیجه تست پاپ‌اسمیر شما غیرطبیعی است، ممکن است پزشک آزمایش HPV بر پایه DNA تجویز ‌کند. این آزمایش معمولا هم‌زمان با تست پاپ‌اسمیر انجام می‌شود. پاپ‌اسمیر برای بررسی تغییرات غیرطبیعی مربوط به HPV در سلول‌های دهانه رحم تجویز می‌شود. اگر آزمایش اچ پی وی و تست پاپ‌اسمیر به صورت همزمان انجام شود، به آن تست همزمان (کوتست) HPV/ پاپ‌اسمیر می‌گویند.

۵. آزمایش HPV مقعدی

در حال حاضر، آزمایش HPV تنها برای تشخیص HPV دهانه رحم است؛ بنابراین فقط خانم‌ها می‌توانند از این آزمایش استفاده کنند. آزمایش HPV برای مردان وجود ندارد. از طرفی، اگر با جراحی هیستروسکوپی، رحم و دهانه رحم را برداشته باشید، ممکن است از این آزمایش برای تشخیص سلول‌های غیرطبیعی واژن استفاده شود. انجام آزمایش HPV برای سلول‌های مقعدی پیشنهاد نمی‌شود، اما ممکن است برای گروه خاصی از افراد مفید باشد، از جمله:

  • افراد مبتلا به اچ آی وی (HIV): غربالگری سلول‌های مقعدی برای HPV ممکن است از ۳۵سالگی برای زنان تراجنسیتی مبتلا به HIV و مردانی که با مردان مبتلا به HIV رابطه جنسی دارند، پیشنهاد شود. برای سایر افراد مبتلا به HIV، غربالگری از ۴۵سالگی شروع می‌شود.
  • افراد دارای عضو پیوندی: ممکن است انجام غربالگری HPV سلول‌های مقعدی برای افرادی که ۱۰ سال از پیوند عضوشان گذشته است مفید باشد. برای زنانی که ۵ تا ۹ سال از پیوند عضو آنها گذشته است، غربالگری زودتر توصیه می‌شود.
  • افراد دارای سلول‌های پیش‌سرطان یا سرطانی در ناحیه فرج: افراد مبتلا به سلول‌های غیرطبیعی یا سرطانی فرج ممکن است غربالگری HPV سلول مقعدی را در عرض یک سال پس از تشخیص شروع کنند.

۶. تست پاپ‌اسمیر

در پاپ‌اسمیر دو مورد بررسی می‌شود: احتمال سرطان دهانه رحم و نیز سلول‌های پیش‌سرطانی‌ای که اگر درمان نشوند، به سرطان تبدیل می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم زنان صرف‌نظر از اینکه فعالیت جنسی داشته‌اند یا نه، از ۲۱سالگی اولین تست پاپ‌اسمیر خود را انجام دهند. انجام منظم آزمایش پاپ‌اسمیر به تشخیص تغییرات سلولی و ایجاد سلول‌های غیرطبیعی در زنان کمک می‌کند. این سلول‌ها علامت سرطان دهانه رحم و سایر مشکلات مربوط به HPV هستند. 

اگر زیر ۳۰ سال دارید، بیشتر عفونت‌های HPV خودبه‌خود از بین می‌روند. بعد از ۳۰سالگی، پیداکردن HPV در آزمایش پاپ‌اسمیر و مثبت‌شدن نتیجه آن مشخص می‌کند که چند وقت یک بار باید آزمایش را انجام دهید یا چقدر در معرض خطر هستید و به آزمایش مکرر نیاز دارید.

از مهم‌ترین آزمایشات HPV، آزمایش پاپ اسمیر و نمونه‌برداری است.
از مهم‌ترین آزمایشات HPV، آزمایش پاپ اسمیر و نمونه‌برداری است.

آیا تست HPV و پاپ‌اسمیر با یکدیگر متفاوت هستند؟

تست پاپ‌اسمیر تنها یکی از روش‌های تشخیصی برای احتمال ابتلا به عفونت HPV و یکی از انواع آزمایش‌های HPV است. در پاپ‌اسمیر، احتمال ابتلا به سرطان رحم بررسی می‌شود و یکی از دلایل ابتلا به این بیماری، ویروس HPV است؛‌ از سوی دیگر، انواع آزمایش‌ HPV برای تشخیص HPV یا بیماری‌های مرتبط با آن انجام می‌شوند. 

این دو آزمایش تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند، از جمله:

  • آزمایش HPV برای بررسی عفونت HPV دهانه رحم است. این آزمایش انواع پرخطر HPV را تشخیص می‌دهد که بیشتر موجب پیش‌سرطانی یا سرطانی شدن دهانه رحم می‌شوند اما آزمایش اچ پی وی به‌خودی‌خود نمی‌تواند سلول پیش‌سرطانی یا سرطانی را تشخیص دهد.
  • آزمایش پاپ‌اسمیر برای پیدا کردن تغییرات سلولی یا سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم است. آزمایش پاپ‌اسمیر نمی‌تواند HPV را تشخیص دهد.
  • هر دو آزمایش HPV و پاپ‌اسمیر معمولا با معاینه اسپکولوم انجام می‌شود. آزمایش HPV می‌تواند با کیت در منزل هم انجام شود که به معاینه لگن نیازی ندارد.
  • آزمایش HPV می‌تواند به‌صورت تنها یا هم‌زمان با تست پاپ‌اسمیر انجام شود.
  • اگر تست پاپ‌اسمیر به‌تنهایی انجام شد و نتیجه مثبت بود (غیرطبیعی)، همان نمونه می‌تواند برای آزمایش HPV استفاده شود. همچنین اگر آزمایش HPV اولیه انجام شد و نتیجه مثبت بود (غیرطبیعی)، همان نمونه می‌تواند برای بررسی تغییرات سلولی و سلول‌های غیرطبیعی استفاده شود.

در جدول زیر، براساس چند معیار، این دو آزمایش را باهم مقایسه کرده‌ایم:

مقایسه تست HPV و پاپ‌اسمیر

نوع آزمایش تست HPV آزمایش پاپ‌اسمیر
کاربرد تشخیص سویه‌های پرخطر HPV (عامل سرطان دهانه رحم) تشخیص سلول‌های ناهنجار در دهانه رحم
توانایی تشخیص ویروس HPV دارد ندارد
توانایی تشخیص سرطان ندارد دارد
روش انجام مشاهده سلول‌های دهانه رحم یا نمونه‌برداری از آنها نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم
مدت‌زمان انجام آزمایش ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه
قابلیت انجام در منزل بله بله

چگونه برای آزمایش HPV و پاپ‌اسمیر آماده شویم؟

روش‌ نمونه‌گیری در آزمایش HPV و پاپ‌اسمیر یکی است. در دوران پریود نباید آزمایش HPV و پاپ‌اسمیر انجام دهید (آزمایش را حداقل ۵ روز بعد از پریود انجام دهید)؛ همچنین، بعضی کارها می‌تواند در نتیجه‌ آزمایش تداخل ایجاد کند. حداقل تا ۲ روز قبل از آزمایش:

  • از تامپون استفاده نکنید؛
  • از فوم، ژل یا کرم ضدبارداری (انواع اسپرم‌کش) استفاده نکنید؛
  • از سایر کرم‌ها یا داروهای واژینال استفاده نکنید؛
  • واژن را با آب یا سایر مایعات نشویید؛
  • رابطه جنسی واژینال نداشته باشید.

برای تست خانگی HPV، قبل از جمع‌آوری نمونه به‌دقت دستورالعمل همراه کیت را بخوانید.


خطر آزمایش HPV

ممکن است در زمان جمع‌آوری سلول‌های دهانه رحم کمی احساس ناراحتی کنید. بعد از آن ممکن است مقدار خیلی کمی خون‌ریزی داشته باشید. با این حال، هیچ خطری برای آزمایش HPV شناخته نشده است.


نحوه انجام آزمایش HPV

آزمایش HPV یک تست آزمایشگاهی است و توسط پاتولوژیست بررسی می‌شود. شایع‌ترین روش جمع‌آوری نمونه برای آزمایش HPV، پاپ‌اسمیر است. اگر برای بررسی سرطان دهانه رحم آزمایش HPV انجام می‌دهید، باید روی تخت دراز بکشید و پاهایتان را روی رکاب قرار دهید. این آزمایش فقط چند دقیقه زمان می‌برد و پزشک چند کار انجام می‌دهد، از جمله:

  • از ابزاری پلاستیکی یا فلزی به نام اسپکولوم برای بازکردن واژن شما و دیدن دهانه رحم استفاده می‌کند. ممکن است در ابتدای ورود اسپکولوم سرما را احساس کنید. اگر احساس ناراحتی دارید، می‌توانید از پزشک بخواهید از یک اسپکولوم کوچک‌تر استفاده کند.
  • در مرحله بعد پزشک از وسیله کوچکی به نام اسپاچول (اسپاتول) یا از یک براش یا سواب نرم و کوچک برای جمع‌آوری سلول‌های دهانه رحم استفاده می‌کند. ممکن است برای مدت کوتاهی انقباض خفیفی را تجربه کنید.
  • سپس نمونه سلولی برای ارزیابی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
ابزار اسپکولوم برای باز کردن واژن جهت آزمایش HPV.
ابزار اسپکولوم برای باز کردن واژن جهت آزمایش HPV.

بعد از نمونه‌گیری می‌توانید فعالیت روزمره‌تان را مثل قبل انجام دهید. آزمایش واقعی در مرحله بعد انجام می‌شود یعنی زمانی که پاتولوژیست نمونه سلولی را برای بررسی DNA HPV آزمایش می‌کند.

نکته ۱: آزمایش HPV معمولا بخشی از معاینه روتین لگن است. در طول معاینه لگن، پزشک رحم، تخمدان‌ها و ناحیه تناسلی شما را بررسی می‌کند. با این حال، معاینه لگن همیشه شامل آزمایش HPV نیست. بنابراین، زمانی که معاینه لگن انجام می‌دهید، از پزشک بپرسید که آیا آزمایش HPV هم دارید یا خیر.

نکته ۲: اگر سرطان اوروفارنکس دارید، احتمالا برای پیدا کردن اینکه آیا HPV عامل سرطان شماست به آزمایش دیگری نیاز نداشته باشید، به این دلیل که سرطان اوروفارنکس با نمونه بافت گلو که طی بیوپسی خارج شده است، تشخیص داده می‌شود. این نمونه بافتی معمولا از نظر HPV هم بررسی می‌شود.


نتیجه و تفسیر آزمایش HPV

نتیجه آزمایش HPV در برگه جواب شما به دو صورت منفی (Negative) با رنگ سیاه و مثبت (Positive) با رنگ قرمز مشخص می‌شود:

۱. نتیجه منفی آزمایش HPV

نتیجه منفی/ طبیعی آزمایش HPV به این معنی است که HPV پرخطر در نمونه شما وجود ندارد. گاهی اوقات، نتیجه منفی به این معنی است که تا ۵ سال آینده به آزمایش HPV نیاز ندارید. با این حال، پزشک به شما می‌گوید که دوباره چه زمانی باید آزمایش HPV را انجام دهید. از طرفی اگر در حال حاضر HPV ندارید، بهتر است واکسن آن را دریافت کنید. این واکسن می‌تواند از شما در برابر سویه‌های پرخطر HPV محافظت کند (اگر شریک جنسی شما خانم است، بهتر است او هم واکسن HPV را دریافت کند).

۲. نتیجه مثبت آزمایش HPV

نتیجه مثبت/ غیرطبیعی آزمایش HPV به این معنی نیست که سرطان دارید یا حتما سرطان می‌گیرید. این آزمایش احتمالات را نشان می‌دهد و به این معنی است که عفونت HPV شما یکی از سویه‌های HPV پرخطر است که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، بعضی از آزمایش‌های HPV نشان می‌دهند که آیا HPV ۱۶ یا HPV ۱۸ پیدا شده است یا خیر. از طرفی، ممکن است شما سویه پرخطر HPV را داشته باشید، ولی بدن شما با عفونت مبارزه کند و هرگز به سرطان دهانه رحم مبتلا نشوید.

به یاد داشته باشید که معمولا سیستم ایمنی به‌طور طبیعی و بدون ایجاد هیچ‌ مشکلی برای سلامتی، عفونت HPV را طی دو سال از بین می‌برد اما در موارد خاص، ممکن است عفونت‌های HPV پرخطر برای سال‌ها یا حتی دهه‌ها در بدن باقی بمانند و موجب تغییرات پیش‌سرطانی (دیسپلازی دهانه رحم) شوند که در نهایت سرطان دهانه رحم را ایجاد می‌کند.

عکس آزمایش HPV
عکس آزمایش HPV

۳. نتیجه منفی کاذب

نتیجه منفی کاذب به این معنی است که شما عفونت HPV دارید، ولی نتیجه آزمایش آن را نشان نمی‌دهد، به این معنی که بدن شما عفونت را کنترل می‌کند اما هنوز HPV در بدن شما وجود دارد. این موضوع می‌تواند روند آزمایش‌هایتان را به تأخیر بیندازد و نتیجه آزمایش بعدی‌تان بدون تماس مجدد با HPV مثبت شود.

۴. نتیجه مثبت کاذب

نتیجه مثبت کاذب نشان می‌دهد که شما HPV دارید، درحالی‌که این طور نیست. نتیجه مثبت کاذب موجب می‌شود که آزمایش‌های دیگر مثل نمونه‌برداری دهانه رحم را انجام دهید یا آزمایش‌تان را تکرار کنید درحالی‌که در واقع به آن نیاز ندارید.

اقدامات بعد از نتیجه مثبت آزمایش

هیچ درمانی برای خلاصی از عفونت HPV وجود ندارد. بنابراین، اقدامات بعدی به این موضوع بستگی دارد که چقدر در معرض سرطان دهانه رحم هستید. برای تخمین خطر، پزشک نتایج آزمایش‌های گذشته، سن و سایر بیماری‌هایی که در حال حاضر دارید یا در گذشته داشتید را بررسی می‌کند. ممکن است پزشک برای بررسی تغییرات غیرطبیعی سلولی‌های دهانه رحم آزمایش‌های دیگری پیشنهاد دهد، از جمله:

  • انجام آزمایش HPV یا تست همزمان HPV/ پاپ‌اسمیر در یک سال برای بررسی پاک شدن عفونت (بررسی همزمان تغییرات سلولی و DNA HPV)؛
  • انجام آزمایش‌های اضافی مثل کولپوسکوپی یا بیوپسی دهانه رحم برای بررسی سلول‌های سرطانی؛
  • انجام اقداماتی برای جلوگیری از انتقال عفونت به شریک جنسی (اگر شریک جنسی شما زن است، بهتر است او هم آزمایش HPV را انجام دهد)؛
  • برداشتن سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم با جراحی؛

در این حالت، پزشک روند پیشرفت بیماری شما را بررسی می‌کند و می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه، یعنی مراحلی که قابل‌درمان است، شناسایی و درمان کند.

تغییر نتیجه آزمایش HPV در طول زمان

بهتر است به‌طور مرتب آزمایش HPV را انجام دهید. اگر نتیجه آزمایش شما مثبت باشد، ممکن است چند سال بعد آزمایش دهید و نتیجه منفی باشد یعنی بدن شما عفونت را با موفقیت از بین برده است. همچنین ممکن است نتیجه شما منفی باشد و ۵ سال بعد به‌دلیل مواجهه با ویروس، نتیجه مثبت شود.

ویروس HPV فوق‌العاده رایج است. مهم است که وضعیت خود را بررسی کنید تا عاری از سرطان بمانید.


آزمایش HPV در مردان چگونه است؟

هیچ‌گونه آزمایش HPV برای مردان وجود ندارد. سرطان‌های مرتبط با HPV که در مردان اثر می‌گذارند، مثل سرطان پنیس و سرطان مقعد، نسبت به سرطان دهانه رحم شیوع کمتری دارند. با این حال، مردان می‌توانند سویه‌های کم‌خطر و پرخطر HPV را به شرکای جنسی خود منتقل کنند.

بعضی پزشکان برای تشخیص سلول‌های غیرطبیعی مربوط به سرطان مقعد یا تغییرات پیش‌سرطانی تست پاپ‌اسمیر را پیشنهاد می‌دهند. اگر فکر می‌کنید در معرض HPV هستید، به پزشک اطلاع دهید.


آزمایش HPV در منزل با دکترساینا

دکترساینا برای راحتی هرچه‌ بیشتر شما، پرهیز از ارتباط با محیط‌های آزمایشگاهی و عفونی و نیز حفظ حریم خصوصی‌تان امکان آزمایش HPV در منزل را برای شما فراهم کرده است. شما می‌توانید ازطریق این صفحه با چند کلیک، درخواست آزمایش HPV بدهید. پس از تکمیل فرم اولیه، کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند. در صورت نداشتن نسخه و تشخیص پزشکان ما، پس از پرداخت هزینه ویزیت، برای شما نسخه هم صادر می‌کنند. پس از تنظیم روز و ساعت انجام نمونه‌گیری و پرداخت آنلاین هزینه، متخصصان ما به محل درخواستی شما مراجعه می‌کنند و نمونه‌گیری انجام می‌شود. نتیجه آزمایش نیز برای شما آنلاین ارسال می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

همچنین، کیت نمونه‌گیری خانگی برای ارزیابی HPV دهانه رحم هم وجود دارد. این کیت‌ها یک سوآپ مخصوص دارند که می‌توانید نمونه سلولی را از ناحیه دهانه رحم و واژن جمع کنید و به آزمایشگاه بفرستید. در مورد انجام این آزمایش HPV در منزل با پزشک صحبت کنید. دراین‌باره نیز می‌توانید از مشاوره با متخصصان دکترساینا بهره‌مند شوید.


هزینه آزمایش HPV در سال ۱۴۰۳

هزینه آزمایش HPV با توجه به روش انجام آزمایش، محل انجام آن، تخصص پرسنل و پوشش بیمه متفاوت دارد. با این حال هزینه آزمایش می‌تواند بین ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان متفاوت باشد.


کلام آخر دکترساینا

آزمایش HPV کلید تشخیص سرطان قبل از تبدیل سلول‌های سالم دهانه رحم به سلول‌های سرطانی است. اگر جنسیت شما مؤنث است (دهانه رحم دارید) و بین ۳۰ تا ۶۵ سال هستید، انجام منظم آزمایش پاپ‌اسمیر، آزمایش HPV یا تست هم‌زمان HPV/ پاپ‌اسمیر ضروری است. به یاد داشته باشید که نتیجه مثبت HPV نباید موجب خجالت شما شود اما عدم انجام ارزیابی‌های منظم می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد؛ پس انجام آزمایش HPV را بخشی از برنامه مراقبتی خود قرار دهید. اگر به هر دلیلی توضیحات پزشک یا برایتان کافی نبود، توصیه می‌کنیم با بهترین متخصصان و پزشکان دکترساینا در ارتباط باشید.


سؤالات متداول

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید