×

سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر: راهی مؤثر برای حذف زگیل‌ها

0

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است. این ویروس عامل زگیل تناسلی و بسیاری از سرطان‌های مربوط به دستگاه تناسلی محسوب می‌شود. یکی از روش‌های ازبین‌بردن این زگیل‌ها سوزاندن آن‌ها با الکتروکوتر است. هرآنچه لازم است درباره سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر بدانید، در این مقاله خواهید خواند. با ما همراه باشید.

منظور از سوزاندن زگیل تناسلی (الکتروکوتر) چیست؟

الکتروکوتر یا کوتر حرارتی دستگاهی است که کاربردهای مختلفی در پزشکی دارد. یکی از این کاربردها، سوزاندن و حذف توده‌های بافتی غیرطبیعی مانند زگیل‌های تناسلی است. پزشک با استفاده از پروب الکتریکی الکتروکوتر زگیل‌های رشدکرده بر روی واژن زنان، آلت تناسلی مردانه و اطراف مقعد را می‌سوزاند و سپس بافت خشک‌شده را می‌خراشد. از آنجا که سوزاندن زگیل‌های تناسلی دردناک است، این کار معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

نمایی از سوزاندن زگیل تناسلی.
نمایی از سوزاندن زگیل تناسلی.

سوزاندن زگیل تناسلی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

پزشکان معمولا زمانی سوزاندن زگیل تناسلی زنان و مردان با الکتروکوتر را پیشنهاد می‌کنند که زگیل‌های تناسلی کوچک باشند و ناحیه محدودی را در بر گرفته باشند. در شرایطی که زگیل‌های تناسلی با سایر روش‌ها و داروها درمان نشوند و عوارضی مانند خارش یا التهاب شدید ایجاد کنند، سوزاندن آن‌ها با الکتروکوتر راهکار مناسبی محسوب می‌شود.

البته باید بدانید که سوزاندن زگیل‌ها به این طریق، برای همه افراد مناسب نیست و انجام‌دادن یا ندادن آن کاملا به شرایط بیمار و صلاحدید پزشک بستگی دارد. مثلا در شرایطی که زگیل‌های تناسلی بیش از حد موردانتظار رشد کرده باشند و محدوده وسیعی را درگیر کرده باشند، قابل‌درمان به روش سوزاندن با الکتروکوتر نیستند و بسته به نظر پزشک باید به روش‌های دیگر درمان شوند.


آمادگی برای سوزاندن زگیل تناسلی: نکاتی که باید بدانید

مهم‌ترین موضوعی که قبل از هرگونه اقدام در زمینه درمان زگیل تناسلی باید رعایت کنید، این است که دقیقا طبق نظر و صلاحدید پزشک پیش بروید. هرگز خودسرانه کاری انجام ندهید، چون ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را متحمل شوید.

سایر اقدامات مهم قبل از سوزاندن زگیل تناسلی عبارت‌اند از:

  • پیش از هر کاری درباره هزینه‌ها، مزایا و عوارض درمان زگیل به روش سوزاندن با الکتروکوتر از پزشک سؤال کنید.
  • از لمس، فشاردادن و یا ترکاندن زائده‌ها خودداری کنید، چون این کار زگیل تناسلی را به طور گسترده‌تری پخش می‌کند.
  • قبل از درمان به روش سوزاندن، ناحیه تحت‌تأثیر زگیل را طبق توصیه‌های پزشک تمیز و خشک کنید.
پیش از سوزاندن زگیل تناسلی، با پزشک مشورت کنید.
پیش از سوزاندن زگیل تناسلی، با پزشک مشورت کنید.

نحوه سوزاندن زگیل تناسلی

روند سوزاندن زگیل‌های تناسلی با الکتروکوتر به این ترتیب است:

  • در ابتدا پزشک ناحیه تحت‌تأثیر زگیل را با مواد ضدعفونی‌کننده کاملا تمیز و ضدعفونی می‌کند.
  • از آنجا که این روش درمانی دردناک است، پزشک قبل از آغاز روند سوزاندن زگیل‌ها، ناحیه تحت‌درمان را با استفاده از بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند.
  • پس از بی‌حس‌کردن نوبت سوزاندن زگیل‌های تناسلی است. در این مرحله پزشک با استفاده از پروب الکتریکی با ولتاژ پایین، اقدام به سوزاندن زگیل‌ها می‌کند.
  • در نهایت پزشک پس از سوزاندن زگیل‌ها، بافت خشک‌شده را می‌تراشد.

پزشک برای تسکین التهاب ناشی از درمان زگیل‌ها به روش سوزاندن، کرم یا ژل ضدعفونی‌کننده و داروهای مسکن برای بیمار تجویز می‌کند تا دوران نقاهت را با کمترین درد ممکن سپری کند.


مراقبت‌های پس از سوزاندن زگیل تناسلی: چگونه بهترین نتایج را بگیرید؟

برای کسب بهترین نتایج و تسریع روند بهبودی، باید اقدامات و مراقبت‌هایی را مدنظر قرار دهید. مراقبت‌های پس از سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر عبارت‌اند از:

  • مرطوب‌بودن نواحی تحت درمان روند بهبودی را کندتر می‌کند، پس مهم‌ترین توصیه این است که این قسمت‌ها را تا حد امکان تمیز و خشک نگه دارید.
  • از خاراندن، ترکاندن و هرگونه دست‌کاری تاول‌های ناحیه تناسلی پرهیز کنید. دست‌کاری این زائده‌ها باعث ترشح عفونت آن‌ها به سایر قسمت‌ها می‌شود.
  • برای پیشگیری از عفونت و یا تجربه درد شدید، پمادهای آنتی‌بیوتیک و داروهای مسکن تجویزشده را سروقت و طبق دستورالعمل مصرف کنید.
  • تا قبل از التیام کامل زخم‌های ناشی از سوزاندن زگیل‌های تناسلی، هرگز رابطه جنسی برقرار نکنید.  

آیا جای زخم بعد از الکتروکوتر باقی می‌ماند؟

بله. باقی‌ماندن جای زخم، یکی از عوارض احتمالی سوزاندن زگیل‌های تناسلی با الکتروکوتر محسوب می‌شود. البته با مراقبت‌های صحیح پس از سوزاندن و استفاده مرتب از کرم‌ها و پمادهای تجویزشده، احتمال باقی‌ماندن زخم ناشی از سوزاندن با الکتروکوتر به حداقل می‌رسد.


مزایا و عوارض سوزاندن زگیل تناسلی

هر روش درمانی مزایا و عوارض جانبی خاص خودش را دارد. اگر پزشک برای درمان زگیل تناسلی سوزاندن زائده‌ها با استفاده از الکتروکوتر را پیشنهاد داده است، یعنی مزایای این روش برای بیمار بیشتر از عوارض جانبی آن است. در این قسمت از مقاله درباره مزایا و عوارض جانبی این روش درمانی می‌گوییم.

مزایا

مزایای سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر عبارت‌اند از:

  • کاهش علائم زگیل تناسلی: معمولا زگیل‌های تناسلی با علائم آزاردهنده‌ای مانند خارش و سوزش شدید و التهاب همراه‌اند. درمان زائده‌های زگیل‌ها به روش سوزاندن باعث کاهش چشمگیر این علائم آزاردهنده می‌شود.
  • کاهش احتمال انتقال عفونت: عفونت اچ‌پی‌وی (عامل ایجاد زگیل‌های تناسلی) به‌راحتی از طریق تماس مستقیم پوست به پوست طی رابطه جنسی انتقال می‌یابد. خوشبختانه سوزاندن زگیل‌ها احتمال انتقال عفونت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • بهبود کیفیت زندگی: درگیربودن مداوم با علائم زگیل تناسلی موضوعی آزاردهنده است و زندگی افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ازآنجاکه سوزاندن زائده زگیل‌ها باعث کاهش چشمگیر علائم آن‌ها می‌شود، پس در بهبود کیفیت زندگی هم نقشی پررنگ دارد.

عوارض احتمالی و موقت سوزاندن زگیل تناسلی

  • خشکی و خارش پوست ناحیه تحت درمان: از آنجا که زائده‌ها پس از سوزاندن تبدیل به زخم می‌شوند، خشکی و خارش جای زخم‌ها عارضه‌ای رایج در این روش درمانی محسوب می‌شود. پمادها و کرم‌های تجویزشده را سر وقت روی ناحیه موردنظر بمالید تا زخم‌ها سریع‌تر بهبود یابند و احساس خارش شدید از بین برود.
  • درد و تورم در محل زائده‌ها: گفتیم که سوزاندن زگیل تناسلی روندی دردناک است و این درد ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد. خوشبختانه این درد به‌راحتی با داروهای مسکن تجویزشده تسکین می‌یابد و با گذشت زمان از شدت آن کاسته می‌شود.
  • خونریزی خفیف تا متوسط: الکتروکوتر در حین از‌بین‌بردن زگیل تناسلی رگ‌های خونی را می‌بندد. این اتفاق باعث خون‌ریزی خفیف می‌شود که بیشتر اوقات نیازی به نگرانی ندارد.
  • عفونت: احتمال بروز عفونت یا خروج ترشحات غیرعادی پس از سوزاندن زگیل‌های تناسلی وجود دارد. یکی از دلایل تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک برای بیمار، کاهش بروز عفونت است.
  • احتمال تشدید زگیل‌ها: ممکن است زگیل‌ها مدتی پس از سوزاندن، دوباره ایجاد و تشدید شوند.
  • احتمال سوختن و آسیب به پوست و بافت‌های اطراف: ازآنجاکه این روش درمانی حرارت بالا را به‌طور مستقیم روی پوست اعمال می‌کند، احتمال آسیب به پوست و بافت‌های سالم اطراف ناحیه تحت درمان وجود دارد.

هزینه سوزاندن زگیل تناسلی در سال ۱۴۰۳

هزینه درمان زگیل‌های تناسلی با با الکتروکوتر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ازآنجاکه هزینه سوزاندن زگیل تناسلی به عوامل زیادی بستگی دارد، امکان مشخص‌کردن هزینه‌ای واحد برای آن وجود ندارد. اما در حال حاضر هزینه حدود ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان است.

معیارها و ملاک‌های تعیین‌کننده هزینه سوزاندن زگیل‌های تناسلی عبارت‌اند از:

  • تعداد و اندازه زگیل‌ها و گستردگی آن‌ها؛
  • مرکز درمانی انتخاب‌شده برای سوزاندن زگیل‌ها.
هزینه سوزاندن زگیل تناسلی، بین 300 تا 650 هزارتومان است.
هزینه سوزاندن زگیل تناسلی، بین ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزارتومان است.

مقایسه سوزاندن و کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی در کنار استفاده از الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل تناسلی دو روش مجزا ولی با یک هدف هستند: برطرف‌کردن این زائده پوستی. این دو روش ۴ تفاوت عمده دارند: 

۱. روش انجام

کرایوتراپی زگیل تناسلی یا سرمادرمانی نقطه مقابل روش سوزاندن زگیل تناسلی است. در کرایوتراپی زگیل‌های تناسلی به روش فریزکردن از بین می‌روند، به این ترتیب که زگیل‌ها با نیتروژن مایع در دمای منفی ۱۸۰ درجه منجمد و مجدد ذوب می‌شوند. علت فریزکردن زگیل‌ها این است که دمای پایین در ذخیره خونی زگیل‌ها اختلال ایجاد می‌کند و سلول‌های آن‌ها را می‌کشد.

۲. عوارض جانبی

تورم، خون‌ریزی، خشکی، عفونت، درد، خارش و آسیب به پوست و بافت‌های سالم اطراف ناحیه تحت درمان از جمله عوارض جانبی احتمالی سوزاندن زگیل با الکتروکوتر محسوب می‌شوند؛ این در حالی است که عوارض جانبی ازبین‌بردن زگیل با کرایوتراپی شامل خون‌ریزی، عفونت، درد و خارش است.

۳. دوره نقاهت

بیمار با انجام روش کرایوتراپی سریع‌تر و در عرض چند روز تا چند هفته بهبود می‌یابد؛ این در حالی است که دوره نقاهت سوزاندن زگیل با الکتروکوتر طولانی‌تر است و چیزی حدود چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.

۴. هزینه

درحالی‌که سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر نوعی روش درمانی مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود، کرایوتراپی روشی پرهزینه و گران‌قیمت است.

برای راحتی بیشتر شما و امکان مقایسه بهتر این دو روش درمانی، موارد گفته‌شده را در قالب جدول هم برایتان آماده کرده‌ایم:

مقایسه سوزاندن و کرایوتراپی زگیل تناسلی

سوزاندن زگیل با الکتروکوتر کرایوتراپی
استفاده از حرارت بالا برای ازبین‌بردن زگیل‌ها استفاده از دمای منفی ۱۸۰ برای انجماد و حذف زگیل‌ها
دوره نقاهت چند هفته تا چند ماه دوره نقاهت چند روز تا چند هفته
احتمال باقی‌ماندن جای زخم زگیل‌‌ها احتمال تغییر رنگ پوست ناحیه تحت درمان
مقرون‌به‌صرفه پرهزینه و گران
عوارض جانبی احتمالی شامل تورم، خون‌ریزی، خشکی، عفونت، درد، خارش و آسیب به پوست و بافت‌های سالم اطراف ناحیه تحت درمان عوارض جانبی احتمالی شامل خون‌ریزی، عفونت، درد و خارش

کلام آخر دکترساینا

در روش سوزاندن زگیل‌های تناسلی با الکتروکوتر، پزشک پروب الکتریکی با ولتاژ پایین را روی زگیل‌ها می‌گیرد و با حرارت بالا آن‌ها را از بین می‌برود. این روش درمانی در شرایطی به بیمار توصیه می‌شود که سایر روش‌ها برایش نتیجه‌بخش نبوده‌ یا این روش با توجه به تعدد و گستردگی زگیل‌ها برایش مناسب‌تر است. کم‌خطربودن، عوارض جانبی جزئی و هزینه مقرون‌به‌صرفه از جمله مزایای درمان زگیل‌های تناسلی با استفاده از حرارت بالای الکتروکوتر هستند. اگر سؤالی درباره روند این روش درمانی دارید یا در روند انتخاب آن مردد هستید، می‌توانید از تجربه و دانش پزشکان حاذق دکترساینا استفاده کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.


سؤالات متداول

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید