×

کرایوتراپی زگیل تناسلی: درمان سریع و موثر با فریز کردن

0

 زگیل تناسلی ممکن است خودبه‌خود و توسط سیستم ایمنی بدن ازبین برود، اما شاید این کار سال‌ها زمان ببرد. در چنین شرایطی، بسیاری از افراد به‌دنبال روش‌های درمانی علمی و اصولی هستند تا زگیل‌ها را از روی پوست خود پاک کنند. یکی از روش‌های متداول، کرایوتراپی زگیل تناسلی است. این روش که به انجماد زگیل تناسلی نیز شهرت دارد، از طریق اعمال گازی مایع روی محل تحت درمان انجام خواهد شد.

حین درمان با روش فریز کردن زگیل تناسلی ممکن است درد را تجربه کنید اما در هر صورت این روش درمانی می‌تواند مؤثر واقع شود. باتوجه‌به اهمیت و ضرورت حذف زگیل‌ها، در این مقاله از بلاگ دکترساینا به بررسی روش فریز زگیل تناسلی، مزایا، عوارض، طول درمان و هزینه آن می‌پردازیم.

منظور از درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی چیست؟

کرایوتراپی زگیل تناسلی (به انگلیسی: Cryotherapy Genital Warts) که به آن «فریز کردن زگیل تناسلی» یا «انجماد زگیل تناسلی» یا «سرمادرمانی» نیز گفته می‌شود، یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی است. در این روش، از نیتروژن مایع برای انجماد یا فریز زگیل تناسلی استفاده می‌شود. نیتروژن مایع باعث یخ زدن مکرر زگیل‌ها در دمای منفی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد خواهد شد. در این دمای بسیار پایین، زگیل‌ها دچار اختلال خون‌رسانی شده و با حذف این منبع تغذیه، سلول‌های زگیل از بین خواهند رفت.

نکته مهم اینکه کرایوتراپی زمانی انجام خواهد شد که زگیل‌ها قابل‌مشاهده و آزاردهنده باشند یا در محل کوچکی رشد کرده باشند. لازم است بدانید که این روش درمانی برای زگیل‌های تناسلی گسترده کاربرد آن‌چنانی ندارد. 

کرایوتراپی زگیل تناسلی، یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی است.
کرایوتراپی زگیل تناسلی، یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی است.

فریز کردن زگیل تناسلی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

کرایوتراپی برای انواع زگیل تناسلی مناسب است. بااین‌حال، پیش‌بینی میزان موفقیت این روش برای تمامی افراد کاری دشوار خواهد بود. برای اینکه مشخص شود آیا گزینه مناسبی برای فریز کردن زگیل تناسلی هستید، ادامه مطلب را با دقت بیشتری بخوانید:

  • افرادی که پوست روشنی دارند، گزینه مناسب‌تری برای فریز کردن زگیل تناسلی خواهند بود چون فریز زگیل در افرادی که پوست تیره دارند بیشتر باعث تغییر رنگ رنگدانه‌ها و ایجاد اسکار خواهد شد. 
  • فریز زگیل تناسلی می‌تواند باعث ریزش موی محل تحت درمان شود؛ بنابراین زمانی این روش درمانی برای شما مناسب خواهد بود که محل درگیر بدون مو باشد یا ریزش موی آن منطقه برای شما اهمیتی نداشته باشد. 
  • اگر زگیل تناسلی روی صورت باشد، کرایوتراپی در مقایسه با روش‌های دیگر اسکار کمتری روی صورت ایجاد می‌کند؛ درنتیجه، این روش برای شما مناسب‌تر خواهد بود. 
  • کرایوتراپی برای بیماران مبتلا به زگیل‌های کوچک و متوسط توصیه می‌شود؛ بنابراین اگر زگیل‌ها بزرگ و گسترده باشند، شاید این روش درمانی آن‌چنان مفید واقع نشود. 
  • افرادی که به بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستند، گزینه مناسبی برای این روش درمانی نخواهند بود.
  • اگر فردی زخم‌هایی باز یا عفونتی در ناحیه تناسلی داشته باشد، گزینه مناسبی برای فریز زگیل تناسلی نیست. 
  • افرادی که به زگیل‌ تناسلی خارجی مبتلا هستند، گزینه مناسبی برای فریز کردن خواهند بود ولی این روش برای کسانی که زگیل تناسلی داخلی (مقعد و دهانه رحم و واژن) دارند، مناسب نیست. 
  • کرایوتراپی محدودیت سنی دارد و نمی‌توان آن را برای کودکان انجام داد چون ممکن است این روش درد زیادی برای آن‌ها داشته باشد. 

آمادگی برای کرایوتراپی: نکاتی که باید بدانید

پیش از کرایوتراپی، به این نکات دقت کنید:

  •  قبل از فریز کردن زگیل تناسلی با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک تشخیص دهد که آیا شما گزینه مناسبی برای انجام‌دادن آن هستید یا خیر.
  • بهتر است قبل از اقدام به کرایوتراپی، اطلاعاتی درباره روش درمان، طول درمان، مدت‌زمان بهبودی، دوره نقاهت و … کسب کنید.
  • قبل از روز فریز زگیل تناسلی، به‌اندازه کافی استراحت داشته باشید و از انجام فعالیت‌‌های سنگین و پُراسترس خودداری کنید. 
  • برای فریز کردن زگیل ناحیه تناسلی، منطقه تحت‌درمان را به‌خوبی شسته و با تیغ اصلاح کنید.
  • قبل از انجام این روش درمانی، نباید رابطه جنسی داشته باشید چون رابطه جنسی زگیل‌ها را تشدید می‌کند و خطر عفونت را افزایش می‌دهد. 
کرایوتراپی موجب فریز شدن زگیل‌ها می‌شود.
کرایوتراپی موجب فریز شدن زگیل‌ها می‌شود.

نحوه انجام کرایوتراپی: فرایند فریز کردن زگیل تناسلی

در کرایوتراپی زگیل تناسلی، پزشک از دستگاهی دارای مخزنی دوجداره و عایق استفاده خواهد کرد که حاوی نیتروژن مایع است. نحوه فریز کردن زگیل تناسلی به شرح زیر است:

  1. قبل از کرایوتراپی، پزشک متخصص تعداد زگیل‌ها و اندازه آن‌ها را بررسی خواهد کرد.
  2. پزشک ممکن است از بی‌حسی موضعی برای کاهش درد و سوزش هنگام فریز زگیل تناسلی استفاده کند. 
  3. پزشک باتوجه‌به تعداد و اندازه زگیل‌ها، مقداری از نیتروژن مایع را به‌مدت ۱۰ ثانیه و با استفاده از اسپری یا سواب نمونه‌برداری (ابزاری شبیه به گوش‌پاک‌کن) روی زگیل اعمال می‌کند. حین اعمال نیتروژن مایع ممکن است کمی درد و سوزش را تجربه کنید. 
  4. زگیل‌ها به‌دلیل دمای بسیار پایین نیتروژن مایع (دمایی پایین‌تر از منفی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) منجمد شده و خون‌رسانی به آنها مختل می‌شود.
  5. با حذف مسیر خون‌رسانی، به‌عبارتی ساده زگیل می‌میرد. 
  6. پس از اعمال نیتروژن مایع، پوست ناحیه تحت درمان قرمز و ملتهب شده و به‌احتمال زیاد تاول می‌زند. مهم است که در این مرحله، از دست‌کاری و کندن تاول خودداری کنید چون تاول ایجادشده به فرایند جلوگیری از خون‌رسانی به زگیل در طول درمان کمک خواهد کرد.
  7. پزشک باتوجه‌به تعداد و گستردگی زگیل‌ها ممکن است برای هفته‌های آینده نیز این روش درمانی را ادامه دهد تا زگیل‌ها به‌صورت کامل فریز شوند. در هر جلسه درمان، نیتروژن مایع باعث تخریب غشای سلولی زگیل شده و همین امر باعث ازبین‌رفتن زگیل‌ها خواهد شد. 
  8. با طی شدن روند بهبودی، تاول به زخم تبدیل شده و سپس زگیل به‌شکل پوست مرده از روی پوست جدا خواهد شد. این فرایند ممکن است بین ۱ تا ۳ هفته زمان ببرد. 
  9. با ازبین‌رفتن زگیل، جای زخم نیز از بین خواهد رفت.
  10. اگر پس از ۱ تا ۳ هفته عوارض برطرف نشدند، باید مجددا به پزشک مراجعه کنید. 
در کرایوتراپی زگیل تناسلی، نیتروژن مایع دورتادور زگیل تناسلی را احاطه می‌کند.
در کرایوتراپی زگیل تناسلی، نیتروژن مایع دورتادور زگیل تناسلی را احاطه می‌کند.

همان‌ طور که در تصویر بالا می‌بینید، نیتروژن مایع گویی منجمد دورتادور و زیر زگیل تناسلی ایجاد خواهد کرد. وظیفه اصلی این گویِ انجماد جلوگیری از خون‌رسانی به زگیل‌ تناسلی است. 

مدت‌زمان فریز زگیل تناسلی

درمان در هر جلسه فریز کردن زگیل تناسلی بسته‌ به تعداد زگیل‌ها و محل آن‌ها می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان ببرد. 

میزان درد فریز زگیل تناسلی

کرایوتراپی زگیل تناسلی اغلب باعث ایجاد حس خفیفی از درد و سوزش می‌شود که طی مدت کوتاهی پس از جلسه درمان و معمولا در چند دقیقه تا چند ساعت از بین خواهد رفت. بااین‌حال، آستانه تحمل درد در افراد بسیار متفاوت است و ممکن است فردی میزان درد بیشتری را برای مدت طولانی‌تری تجربه کند. در مقابل، این روش درمانی می‌تواند برای افرادی که آستانه تحمل درد بالاتری دارند، روشی نسبتا دردناک باشد که درد و سوزش آن به‌سرعت کاهش پیدا می‌کند. 

برخی از متخصصان برای کاهش میزان درد بیمار در حین درمان از بی‌حس‌کننده استفاده می‌کنند که می‌تواند در زمان فریز کردن زگیل تناسلی درد را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. این بی‌حسی می‌تواند شامل بی‌حسی موضعی یا بی‌حسی تزریقی باشد که آن را به موضع درگیر با زگیل تزریق می‌کنند. 

کرایوتراپی زگیل تناسلی نسبتا دردناک است.
کرایوتراپی زگیل تناسلی نسبتا دردناک است.

طول درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

طول درمان فریز کردن زگیل تناسلی از بیماری به بیماری دیگر متفاوت خواهد بود. چون عوامل متعددی مانند تعداد زگیل‌ها، اندازه زگیل‌ها، طول عمر زگیل و میزان مدرن بودن دستگاه‌ها و تجهیزات روی زمان درمان یا تعداد جلسات تأثیر دارد. لازم است بدانید که زگیل‌های تناسلی برخی از بیماران ممکن است در ۱ جلسه انجماد درمان شود اما برخی دیگر نیاز به هفته‌ها درمان داشته باشند. به‌صورت‌ کلی می‌توان گفت که میانگین تعداد جلسات برای فریز زگیل تناسلی از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و می‌تواند بین ۶ تا ۱۰ هفته زمان ببرد. 

زمان بهبودی محل درمان در کرایوتراپی زگیل تناسلی

زمان بهبودی پس از درمان زگیل تناسلی با انجماد به محل درمان و تعداد زگیل‌های برداشته‌شده بستگی دارد اما به‌صورت میانگین، اکثر افراد بین ۷ روز تا ۳ هفته بهبود پیدا می‌کنند.


مراقبت‌های پس از کرایوتراپی: چگونه بهترین نتایج را بگیرید؟

اگر پس از سرمادرمانی زگیل تناسلی به این موارد توجه کنید، دوره نقاهت کوتاه‌تری خواهید داشت: 

۱. مراقبت‌ها، بهداشت و جلوگیری از عفونت بعد از کرایوتراپی زگیل تناسلی

  • طبق دستور پزشک، پس از انجام جلسات انجماد زگیل تناسلی باید بهداشت ناحیه تناسلی را رعایت کنید. ناحیه تحت درمان را با آب ولرم و در صورت تجویز پزشک با شوینده‌ای ملایم بشویید. بهتر است از شوینده‌های قوی، حاوی عطر و محصولات آرایشی استفاده نکنید. 
  • بعد از کرایوتراپی برای کاهش درد و تسکین سوزش می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. 
  • از قراردادن مستقیم یخ روی ناحیه تحت‌درمان خودداری کنید. بهتر است یخ‌ها را داخل پارچه‌ای تمیز ریخته و سپس روی آن ناحیه قرار دهید. 
  • به‌منظور بهبودی سریع‌تر و جلوگیری از عفونت، لباس زیر آزاد و نخی بپوشید. لباس‌های زیر غیرنخی گرما و رطوبت را حفظ کرده و باعث عفونت می‌شوند. 
  • پس از کرایوتراپی، محل تحت درمان را لمس نکنید. این‌ کار باعث عفونت می‌شود و سرعت بهبودی را کاهش می‌دهد.

۲. استراحت بعد از کرایوتراپی

  • بعد از کرایوتراپی درصورت داشتن درد و سوزش، چند روزی استراحت کنید.
  • پس از جلسه انجماد زگیل‌های تناسلی از انجام فعالیت‌های جسمی شدید و سنگین خودداری کنید. 

۳. رابطه بعد از فریز زگیل تناسلی

 همان‌ طور که اشاره شد، بهبودی جای زگیل تناسلی درمان‌شده با کرایوتراپی بین ۷ روز تا ۳ هفته زمان می‌برد. در این مدت به‌دلیل فریز کردن زگیل‌ها با نیتروژن مایع ممکن است علائم زیر را داشته باشید: 

  • تحریک و درد خفیف تا شدید؛
  • تورم؛
  • بافت مرده؛
  • زخم یا تاول.

باتوجه‌به این علائم، پزشک متخصص معمولا پیشنهاد می‌کند تا زمان بهبودی کامل ناحیه تحت درمان، رابطه جنسی نداشته باشید

۴. مراقبت از جای زخم بعد از کرایوتراپی

  •  بعد از کرایوتراپی به‌دلیل تحریک پوست و زگیل تناسلی، ممکن است محل تحت‌درمان دچار التهاب، سوزش، تورم، قرمزی و در نهایت تاول شود؛ بنابراین بهتر است به آن محل دست نزنید.
  • جای تاول بعدها به زخم تبدیل خواهد شد؛ بنابراین بهتر است آن را تمیز نگه دارید. 
  • زمانی‌که بهبودی حاصل شد، با مشورت پزشک، برای ازبین‌بردن جای زخم یا اسکار از پمادهای مناسب استفاده کنید. 

مزایا و عوارض فریز کردن زگیل تناسلی

محدود کردن درمان زگیل تناسلی به انجماد، درمان را دشوار خواهد کرد؛ بنابراین ممکن است پزشک روش‌های درمانی دیگری را نیز پیشنهاد دهد اما این روش به‌خودی‌خود مزایا و عوارضی دارد که در ادامه بررسی خواهند شد: 

مزایای کرایوتراپی زگیل تناسلی

  • کرایوتراپی زگیل تناسلی سریع است و به‌صورت سرپایی انجام خواهد شد.
  • این روش درمانی نیازی به دوره استراحت نداشته و از طرفی دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد. 
  • در این روش ممکن است پزشک از بی‌حسی موضعی استفاده کند؛ بنابراین نیازی به بیهوشی کامل نخواهد بود. 
  • نیازی به برش و جراحی برای برداشتن زگیل‌های تناسلی نخواهد بود. 
  • روش فریز کردن زگیل تناسلی درد کمتری داشته و بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود. 
  • در روش سرما درمانی زگیل تناسلی، بافت سالم اطراف زگیل آسیب نمی‌بیند. 
  • کرایوتراپی در مقایسه با روش‌های درمانی دیگر، ریسک عفونت پایین‌تری دارد. 

عوارض فریز کردن زگیل تناسلی

تعداد و شدت عوارض جانبی کرایوتراپی زگیل تناسلی به تعداد جلسات درمان یا تعداد چرخه‌های انجماد و میزان گستردگی زگیل بستگی دارد؛ بنابراین ممکن است حین و پس از درمان عوارض زیر را تجربه کنید: 

  • درد و سوزش در محل درمان و پوست اطراف آن از جمله شایع‌ترین عوارض فریز کردن زگیل تناسلی است. 
  • علاوه‌بر زگیل، ناحیه پوست اطراف آن نیز در معرض نیتروژن مایع قرار گرفته و در نتیجه، دمای پایین دستگاه می‌تواند به پوست سالم آسیب رسانده و باعث ایجاد اسکار یا رنگ‌دانه‌های روشن‌تر در محل درمان شود. البته این تغییرات رنگی پوست درعرض چند ماه برطرف می‌شوند. 
  • کسانی که تحت درمان فریز کردن زگیل تناسلی در دهانه آلت تناسلی قرار می‌گیرند ممکن است به مئاتوپلاستی (بازکردن تنگی مجرای ادرار با جراحی) نیاز داشته باشند. 
  • درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی، اندکی درد و سوزش حین درمان و تا چند ساعت بعد از آن دارد. 
  • محل تحت‌درمان و پوست اطراف آن ممکن است تحریک شود و تاول بزند. 
از عوارض کرایوتراپی، تاول زدن است.
از عوارض کرایوتراپی، تاول زدن است.

هزینه کرایو زگیل تناسلی در سال ۱۴۰۳

 هزینه کرایوتراپی زگیل تناسلی در سال ۱۴۰۳ به تعداد زگیل‌ها و ابعاد آن‎ها بستگی دارد. البته نباید تکنولوژی تجهیزات مورد استفاده و مهارت و تخصص پزشک را نادیده گرفت اما به‌صورت کلی هزینه این روش درمانی می‌تواند بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای هر زگیل باشد. 


کرایوتراپی در بارداری: آیا ایمن است؟

کرایوتراپی در بارداری خطری برای مادر باردار و جنین ندارد. البته بهتر است قبل از اقدام برای درمان با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. 

لازم است بدانید که زگیل تناسلی می‌تواند در دوران بارداری باعث تغییر در هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن شود؛ بنابراین ممکن است زگیل‌ها پس از زایمان کاهش پیدا کنند اما برای اینکه زگیل‌ تناسلی به نوزاد منتقل نشود شاید بهتر باشد در دوران بارداری برای درمان اقدام کنید. 

کرایوتراپی در بارداری خطری برای مادر باردار و جنین ندارد.
کرایوتراپی در بارداری خطری برای مادر باردار و جنین ندارد.

درصد موفقیت درمان زگیل تناسلی با کرایو

میزان موفقیت درمان زگیل تناسلی با کرایو معمولا بین ۴۴ تا ۷۵درصد پس از ۶ تا ۱۰ هفته درمان است. البته میزان اثربخشی کرایوتراپی زگیل تناسلی به عوامل زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  •  تعداد زگیل‌های تناسلی؛
  • اندازه زگیل‌ها؛
  • مدت‌زمان ابتلا به زگیل تناسلی؛
  • محل آناتومی زگیل‌ها (زگیل‌های تناسلی در مقعد با این روش درمانی دیرتر از بین می‌روند)؛
  • محتوای کراتین زگیل؛
  • میزان تحمل درد و ناراحتی بیمار و ادامه‌دادن درمان؛
  • سطح تجربه پزشک متخصص؛
  • تجهیزات کرایوتراپی.

مقایسه لیزر و کرایوتراپی: کدام روش برای درمان زگیل تناسلی بهتر است؟

لیزردرمانی زگیل تناسلی به‌صورت کلی مؤثرتر از کرایوتراپی است. در جدول زیر می‌توانید مقایسه‌ بین این ۲ روش درمانی را ببینید:

مقایسه لیزر و کرایوتراپی زگیل تناسلی

ویژگی لیزر درمانی زگیل تناسلی کرایوتراپی زگیل تناسلی
تعداد جلسات درمانی به ۱ جلسه درمان نیاز دارد. به چندین جلسه درمان متوالی طی چند هفته نیاز است.
سطح درد درد پس از درمان را تجربه خواهید کرد. درد و سوزش حین درمان و پس از آن را تجربه خواهید کرد.
ممنوعیت انجام بهترین گزینه برای افرادی که به کرایوتراپی پاسخ نداده‌اند یا نقص سیستم ایمنی دارند.  برای افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند مناسب نیست. 
خطر ایجاد اسکار اگر زگیل‌ها بزرگ و ضخیم باشند، پوست اطراف آن نیز آسیب می‌بیند و جای زخم ایجاد می‌شود.  اگر با دقت انجام شود، اسکار کمتری ایجاد می‌کند. 
سن محدودیت سنی ندارد. برای کودکان انجام نمی‌شود چون ممکن است دردناک باشد. 
نواحی برای تمامی نواحی قابل‌انجام است. برای نواحی دارای مو قابل‌انجام نیست چون باعث ریزش دائمی مو می‌شود. 

کلام آخر دکترساینا

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های شایع مقاربتی است که براثر تماس پوست فرد سالم با پوست فرد آلوده در رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی منتقل می‌شود. این بیماری باعث ایجاد زگیل‌هایی در نواحی حساس بدن حتی درون مقعد و دهانه رحم خواهد شد که آزاردهنده هستند. به‌همین‌دلیل افراد مبتلا برای درمان اقدام می‌کنند.

یکی از درمان‌های مؤثر، کرایوتراپی زگیل تناسلی یا فریز کردن زگیل تناسلی است. در این روش، نیتروژن مایع خون‌رسانی به زگیل را قطع کرده و باعث مرگ آن می‌شود. در این مقاله افراد مناسب برای این جراحی، مراحل، مزایا و معایب و هزینه فریز زگیل تناسلی بررسی شد. اگر به این بیماری مسری مبتلا هستید و می‌خواهید اطلاعات تخصصی دریافت کنید، بهتر است قبل از اقدام به درمان از پزشکان دکترساینا مشاوره دریافت کنید.



سؤالات متداول

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید