×

درمان زگیل تناسلی: معرفی انواع روش‌های موثر

0

در دنیای امروز روش‌های متعددی برای درمان زگیل تناسلی در مراحل ابتدایی یا پیشرفته وجود دارد. بهترین راه درمان این بیماری پرخطر، انتقال‌پذیر و نگران‌کننده، ترکیبی از درمان‌های خانگی و درمان‌های پزشکی استاندارد است. نوع درمان تجویزی پزشک به شکل ظاهری زگیل‌ها و محل وقوع آن‌ها بستگی دارد. اگر به‌دنبال راهکارهای مؤثر برای درمان زگیل هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

اهمیت درمان زگیل تناسلی

در مراحل ابتدایی ابتلا به زگیل تناسلی سیستم ایمنی بدن انسان می‌کوشد جلوی گسترش این عفونت ویروسی را بگیرد و HPV را از بدن دفع کند. این تلاش به‌تنهایی گاهی مؤثر است و گاهی نیست. در شرایطی که اثرات ظاهری این عفونت ویروسی روزبه‌روز بیشتر شوند و به‌تشخیص پزشک، احتمال انتقال آن به افراد دیگر زیاد باشد، درمان زگیل تناسلی باید هرچه سریع‌تر آغاز شود. 

متأسفانه هنوز هیچ راه قطعی و مطمئنی برای درمان صددرصد زگیل تناسلی وجود ندارد. بعضی از زگیل‌ها سرسختانه دربرابر روش‌های درمانی مقاومت می‌کنند و به مؤثرترین روش‌های درمانی واکنش چندانی نشان نمی‌دهند. در این شرایط، ازبین‌بردن آثار زگیل نیازمند اجرای بیش از یک روش بوده و تشخیص آن تنها برعهده پزشک است.

بااین‌حال، انواع روش‌های درمانی رایج برای زگیل تناسلی را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

  • درمان با دارو؛
  • درمان فیزیکی؛
  • درمان سنتی و خانگی؛
  • درمان براساس محل زگیل.

در ادامه، درباره هریک از این روش‌های درمانی توضیح خواهیم داد.

نمایی از زگیل تناسلی
نمایی از زگیل تناسلی

۱. درمان دارویی زگیل تناسلی

بهترین درمان زگیل تناسلی در مراحل ابتدایی مصرف داروهای موضعی و خوراکی است. پزشک با توجه به اینکه محل وقوع زگیل کجاست و چه‌ مقدار از پوست را پوشانده، بهترین دارو برای ازبین‌بردن زگیل تناسلی را انتخاب و تجویز می‌کند. باید بدانید هریک از روش‌های درمان دارویی زگیل تناسلی مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه با انواع مختلف این داروها آشنا می‌شوید.

۱-۱. انواع داروهای موضعی

داروهای موضعی‌ای که پزشکان برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌کنند، خواص ضدویروسی دارند. این داروها روی پوست آسیب‌دیده اعمال می‌شوند و ظرف مدت‌زمان کوتاهی آثار زگیل را از بین می‌برند. البته از‌آنجا‌که برخی از انواع داروهای موضعی به بافت سالم پوست آسیب می‌رسانند، بهتر است توسط پزشک یا متخصص پوست اعمال شوند.

  • پماد ایمی‌کیمود: این پماد محرک سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی است و سلول‌های ایمنی را برای حمله به زگیل تشویق می‌کند. عوارض جانبی احتمالی شامل تغییر رنگ پوست در محل مصرف دارو، تاول، درد، سرفه، بثورات، خستگی و بدن‌درد است.
  • محلول پودوفیلین: این ماده گیاهی بافت زگیل تناسلی را از بین می‌برد و صرفا برای استفاده موضعی در دورانی غیر از بارداری مناسب است. عوارض جانبی احتمالی‌اش نیز تحریک خفیف پوست، زخم و درد است.
  • پماد سینکاتچینز: این پماد قدرت درمان ویروس HPV را ندارد اما علائم ظاهری زگیل تناسلی روی بدن را درمان می‌کند. عوارض جانبی احتمالی شامل تغییر رنگ پوست، خارش، سوزش و درد است.
آلدرا، از داروهای درمان زگیل تناسلی است.
آلدرا، از داروهای درمان زگیل تناسلی است.

۱-۲. داروهای خوراکی و تزریقی

ممکن است پزشک به‌جای تجویز داروهای موضعی برای درمان HPV، به صلاحدید خود سراغ داروهای خوراکی و تزریقی برود، داروهایی مثل:

  • اینترفرون: آمپول تزریقی اینترفرون با افزایش مقاومت بدن و تحریک دستگاه ایمنی، با عفونت‌های داخلی مبارزه می‌کند. این دارو برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌شود.
  • فلوکونازول یا ایتراکونازول: این داروها خاصیت ضدقارچ دارند و با عفونت‌های شدید قارچی یا مخمری مبارزه می‌کنند. از‌این‌جهت، در درمان زگیل تناسلی می‌توانند مؤثر باشند.
  • فام‌سیکلوویر، آسیکلوویر و والاسیکلوویر: این داروها با خاصیت ضدویروسی بسیار قوی، HPV را در بدن سرکوب و علائم زگیل تناسلی را کم‌رنگ می‌کنند. امکان تجویز این داروها در شکل‌های قرص، کرم موضعی و محلول وریدی وجود دارد.
یکی از روش‌های تزریقی درمان زگیل تناسلی، آمپول اینترفرون است.
یکی از روش‌های تزریقی درمان زگیل تناسلی، آمپول اینترفرون است.

۱-۳. محلول‌های اسیدی

گاه شدت و وسعت زگیل تناسلی به‌قدری زیاد است که مصرف داروهای موضعی و تزریقی افاقه نمی‌کند و چاره‌ای جز سوزاندن زگیل با محلول‌های اسیدی نیست. در این مواقع، پزشک داروهای زیر را تجویز می‌کند:

  • پماد تری کلرواستیک اسید: این محلول شیمیایی و لایه‌بردار اسیدی به‌سرعت زگیل تناسلی را می‌سوزاند و قدرت درمان زگیل‌های داخلی را دارد. عوارض جانبی احتمالی شامل تحریک خفیف پوست، زخم و درد است.
  • محلول اسید سالیسیلیک: این محلول یک اسید آلی قدرتمند و خورنده است که با نفوذ عمقی به پوست، آثار زگیل تناسلی را به‌سرعت حل می‌کند و از بین‌می‌برد؛ از‌طرفی، پوست ناحیه آسیب‌دیده را برای ساخت سلول‌های سالم پوستی تحریک می‌کند. 

اگر علاقه دارید تا اطلاعات دقیق و مفید بیشتری داشته باشید، مقاله “بهترین دارو برای از بین بردن زگیل تناسلی” را بخوانید.


۲. درمان فیزیکی زگیل تناسلی

در شرایطی که درمان قطعی‌تری موردنیاز باشد، پزشک سراغ این روش‌های فیزیکی برای درمان زگیل تناسلی می‌رود: 

  • لیزر؛
  • کرایوتراپی؛
  • الکتروکوتر؛
  • جراحی؛
  • پلاسما تراپی. 

اگرچه این روش‌ها پرخطر، ترسناک و دردناک به نظر می‌رسند، با وجود میزان بالای تهاجم یا نفوذ درمانی که دارند، به‌سرعت علائم ظاهری ویروس را از بین می‌برند و احتمال انتقال را به حداقل می‌رسانند. این روش‌های درمانی معمولا با داروی بی‌حسی انجام می‌شوند تا بیمار درد کمتری تحمل کند. 

یکی از روش‌های درمان زگیل تناسلی، الکتروکوتر است.
یکی از روش‌های درمان زگیل تناسلی، الکتروکوتر است.

در ادامه، هریک از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم:

۲-۱. لیزر زگیل تناسلی

لیزر بهترین و مؤثرترین روش درمانی برای حذف زگیل‌های خوشه‌ای وسیع و مقاوم یا زائده‌هایی با دسترسی دشوار است. در درمان زگیل تناسلی با لیزر، پزشک از پرتو نور قدرتمندی برای سوزاندن توده‌های زگیل استفاده می‌کند و در طول این مدت، بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرد. عوارض جانبی این روش درمانی پرهزینه شامل زخم، تورم، خارش، درد و ترشحات واژن یا آلت تناسلی است؛ اما اثربخشی بالا و مدت‌زمان بهبودی کم (۱ تا ۲ هفته) آن را به یک انتخاب مؤثر تبدیل می‌کند.

۲-۲. کرایوتراپی یا فریز زگیل تناسلی

سرمادرمانی یا درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یکی از سریع‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی، به‌خصوص برای زائده‌های کوچک و ضعیف اطراف مقعد و واژن است. در این روش درمانی، پزشک از نیتروژن مایع برای انجماد سریع ناحیه آسیب‌دیده و کاهش غلظت ویروس استفاده می‌کند. با تکرار منظم این روش درمانی تا نهایتا ۴ ماه، بدن پوست تازه‌ای در ناحیه آسیب‌دیده می‌سازد و زگیل‌ها به‌طور کامل از بین می‌روند. از عوارض احتمالی این روش می‌توان به سوزش خفیف، عفونت، خون‌ریزی، زخم، تورم و تاول اشاره کرد.

۲-۳. الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر روشی فوق‌العاده اثربخش است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این روش درمانی، پزشک با یک کاوشگر کوچک به بافت زگیل‌ها جریان الکتریکی وارد می‌کند تا بافت آسیب‌دیده را بسوزاند. این زخم معمولا طی ۷ تا ۱۰ روز بهبود پیدا می‌کند. عوارض احتمالی دیگر شامل خون‌ریزی تأخیری، ایجاد لکه‌های پوستی روشن (هیپوپیگمانتاسیون) و سوزش است.

۲-۴. جراحی زگیل تناسلی

در شرایطی که وسعت زگیل تناسلی زیاد یا محل تأثیر آن داخل بدن بیمار باشد، جراحی زگیل تناسلی بهترین راه درمان است. پزشک روند جراحی را بعد از بیهوشی کامل بیمار آغاز می‌کند و ناحیه آسیب‌دیده را با چاقوی جراحی برمی‌دارد. اگر تعداد زگیل‌ها زیاد باشد، این جراحی به‌تشخیص پزشک مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شود و هر بار وضعیت داخلی و خارجی ناحیه آسیب‌دیده معاینه می‌شود تا زائده‌ای باقی نماند. درد، سوزش و زخم پوستی از عوارض احتمالی جراحی است.

جراحی زگیل تناسلی روشی کاملا تهاجمی است.
جراحی زگیل تناسلی روشی کاملا تهاجمی است.

۲-۵. پلاسما تراپی زگیل تناسلی

پلاسماتراپی روشی غیرتهاجمی و غیرجراحی برای حذف دائمی و فوری زائده‌های گوشتی ناشی از زگیل تناسلی است. در این روش، پزشک گاز بسیار سردی را با فشار زیاد به‌شکل کاملا متمرکز روی توده سلول‌های آلوده به زگیل تناسلی اعمال می‌کند. درنتیجه، با ایجاد واکنش در ناحیه آسیب‌دیده، بافت زگیل بدون ذره‌ای خون‌ریزی و آسیب، صاف و یکدست می‌شود. اگرچه این روش نوین با کمترین آسیب‌دیدگی همراه است، همچنان می‌تواند با عوارض موقت مثل قرمزی، تورم و پوسته‌پوسته‌شدگی همراه باشد.


۳. درمان سنتی و خانگی زگیل تناسلی

علم پزشکی تنها راه درمان زگیل تناسلی نیست. گاهی‌اوقات درمان‌های سنتی و خانگی مثل چوب جادو عمل می‌کنند به‌عنوان درمانگر موقت، از انواع قرص و دارو مؤثرترند. 

البته پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از این روش‌ها و درصورتی‌که به پزشک دسترسی ندارید، در هر ساعت از شبانه‌روز با چند کلیک از متخصصان و پزشکان دکترساینا مشاوره بگیرید تا مطمئن شوید که آیا برای شما مناسب هستند یا نه.

در ادامه، شما را با این درمان‌های غیرپزشکی بیشتر آشنا می‌کنیم.

۳-۱. درمان زگیل تناسلی با طب سنتی

سال‌هاست طرفداران طب سنتی مشتاق‌اند بدانند در دامن پهناور این طب، آیا زگیل تناسلی درمان دارد یا خیر. بعضی از متخصصان طب سنتی بر این باورند که استفاده موضعی از سرکه سیب، آلوئه‌ورا، روغن درخت چای، عصاره سیر و عصاره چای سبز بهترین راه درمان این عارضه است.

در این طب قدیمی، روغن درخت چای یک داروی ضدقارچ طبیعی است و می‌توان از آن برای کاهش اندازه زائده‌های گوشتی استفاده کرد. سرکه سیب نیز خاصیت ویروس‌کشی دارد و در صورت استفاده موضعی، با این عفونت ویروسی مبارزه می‌کند. همچنین سیر یک ماده پاک‌کننده بسیار قوی در محل آسیب‌دیده است.

۳-۲. درمان زگیل تناسلی با طب سوزنی

طب سوزنی بهترین راه درمان زگیل تناسلی زنان و مردان نیست اما یکی از گزینه‌های درمانی اثربخش است. در این رویکرد درمانی، متخصص طب سنتی با سوزن‌زدن به اطراف ناحیه آسیب‌دیده مکانیسم دفاعی بدن را فعال می‌کند تا سلول‌های پوستی آلوده را از بین ببرد. همچنین با فروبردن سوزن در نقاط سیاه‌رنگ زگیل (محل تغذیه زگیل از رگ)، خون‌رسانی را متوقف می‌کند تا عفونت سریع‌تر التیام پیدا کند.

در برخی موارد، طب سوزنی برای درمان زگیل تناسلی موثر است.
در برخی موارد، طب سوزنی برای درمان زگیل تناسلی موثر است.

۳-۳. درمان خانگی زگیل تناسلی

اگر به‌دنبال درمان زگیل تناسلی در خانه هستید، بدانید که بهترین و مؤثرترین راهش حفظ رژیم غذایی سالم و مقوی است. بدن بیمار برای مقابله با فشار وارده از این عارضه باید قدرت بهبودی سریع داشته باشد و این قدرت را از غذاهای مقوی و سبک زندگی سالم دریافت می‌کند. غذاهایی مثل سبزیجات برگ‌تیره، غلات کامل، بادام‌ها، لوبیا، گوشت لخم و کم‌چرب ستون ایمنی بدن را محکم‌تر می‌سازند و احتمال عود HPV را به حداقل می‌رسانند.


۴. درمان زگیل تناسلی بر اساس محل زگیل

بهترین درمان زگیل تناسلی در وهله اول براساس محل تأثیر و شدت زائده‌های گوشتی انتخاب می‌شود. اینکه محل وقوع زگیل داخل یا خارج بدن، درون مقعد یا داخل دهان باشد، بر انتخاب شیوه درمان اثر می‌گذارد.

۴-۱. درمان زگیل‌ تناسلی خارجی

اگر محل تأثیر ویروس HPV خارج از بدن بیمار باشد، پزشک در ابتدا می‌کوشد با تجویز محلول پودوفیلین و پماد فرمالدئید این ضایعات پوستی را درمان کند و در موارد جدی‌تر، سراغ درمان‌های جراحی، لیزردرمانی، پلاسمادرمانی، کرایوتراپی و الکتروکوتر می‌رود. همچنین زائده‌های خارجی که دسترسی راحت‌تری دارند، امکان بررسی اثربخشی طب سوزنی را فراهم می‌کنند.

نمایی از زگیل تناسلی خارجی
نمایی از زگیل تناسلی خارجی

۴-۲. درمان زگیل‌ تناسلی داخلی

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که برای درمان زگیل‌های داخلی، خارجی و زائده‌های مقعدی می‌توان از پماد سینکاتچینز یا محلول اسیدی تری کلرواستیک اسید استفاده کرد؛ اما بهترین راه درمان زگیل تناسلی داخلی (از انواع پرخطر)، سرمادرمانی و لیزردرمانی است. این روش‌ها زائده‌های ویروسی داخل بدن بیمار را از بین می‌برند تا با جلوگیری از انتقال ترشح به نواحی دیگر مثل کشاله ران یا دهانه واژن، جلوی اتفاقات ناخوشایندی مثل سرطان را بگیرند.

۴-۳. درمان زگیل‌ مقعدی

پزشک برای درمان زگیل مقعدی وخامت وضعیت بیمار را ارزیابی می‌کند. پمادهای موضعی مثل ژل آلدارا و پودوفیلوکس برای درمان زگیل‌های کوچک مؤثرند اما برای درمان زگیل‌های وسیع باید سراغ درمان‌های تهاجمی‌تر رفت. لیزر، سرمادرمانی، کوتریزاسیون (استفاده از الکتروکوتر) بهترین و مؤثرترین راه درمان زگیل مقعدی هستند.

۴-۴. درمان زگیل دهانی

برای درمان زگیل دهانی پزشک ابتدا سراغ داروهای ضدویروسی شامل اسید سالیسیلیک و کانتاریدین می‌رود اما در شرایط جدی‌تر که دارو به‌تنهایی کارساز نیست، عمل جراحی برای برداشتن زگیل دهانی، سرمادرمانی و یا تزریق اینترفرون به نواحی آلوده تجویز می‌شود.

نمایی از زگیل تناسلی دهانی
نمایی از زگیل تناسلی دهانی

۵. بهترین درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان چندان متفاوت نیست. در واقع، جنسیت نقش پررنگی در انتخاب نحوه درمان ایفا نمی‌کند. آنچه مهم است، آثار زگیل تناسلی در اندام تناسلی یا دیگر نواحی بدن است. پزشک بعد از ارزیابی شدت و وسعت زائده‌ها و میزان گسترش آنها در بدن بیمار، بهترین درمان زگیل تناسلی را برای مردان و زنان انتخاب می‌کند.

۵-۱. بهترین درمان زگیل تناسلی مردان

درمان زگیل تناسلی مردانه به شدت علائم بیمار بستگی دارد. معمولا پزشکان برای درمان زگیل‌های تناسلی مردانه کوچک داروهای موضعی و خوراکی و برای درمان زگیل‌های بزرگ روش جراحی را پیشنهاد می‌کنند. البته می‌توان درد، خارش و سوزش ناشی از این زائده‌های گوشتی را با راهکارهای خانگی و طبیعی مثل مصرف خوراکی و موضعی روغن درخت چای، مصرف سرکه سیب، مصرف فولات و ویتامین ب۱۲، مصرف غذاهای آنتی‌اکسیدانی و سبزیجات تسکین داد.

۵-۲. بهترین درمان زگیل تناسلی زنان

تمام روش‌های درمانی زگیل تناسلی که در این مقاله بیان کردیم، همگی برای دفع این ویروس از بدن زنان مفید و مؤثرند اما انتخاب بهترین راه درمان بر عهده پزشک معالج است. در مراحل ابتدایی می‌توان از پماد‌های پودوفیلین، سینکاتچینز، فرمالدئید، آلدارا و محلول‌های اسید سالیسیلیک، پودوفیلین و تری کلرواستیک اسید استفاده کرد و در مراحل پیشرفته، به تشخیص پزشک، به درمان‌های جراحی و لیزری روی آورد.

انتخاب بهترین راه درمان زگیل تناسلی بر عهده پزشک معالج است.
انتخاب بهترین راه درمان زگیل تناسلی بر عهده پزشک معالج است.

جدیدترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟

در علم پزشکی روز، جدیدترین راهکار درمان زگیل تناسلی روش «پلاسما تراپی» است که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم. این راهکار درمانی نوین به‌کمک دستگاه پلاسما جت انجام می‌شود و گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و سریع برای برداشتن زائده‌های گوشتی است. روش دیگر «درمان با لیزر کربن دی اکسید» است که در آن، با تابش اشعه لیزر CO۲، زگیل‌های بزرگ و متعدد یکی‌ پس از دیگری از بین می‌روند. این روش تهاجمی باید در مطب پزشک و تحت بی‌حسی موضعی انجام شود تا عوارض جانبی‌ای مثل سوزش و درد بعد از لیزر به حداقل برسد.


عوارض جانبی درمان زگیل تناسلی

حتی بهترین درمان زگیل تناسلی بدون عوارض جانبی نیست! قبل از شروع درمان درباره عوارض جانبی راه‌های درمان با پزشک صحبت کنید تا بدانید که:

  • داروهای موضعی: اثربخشی این داروها نیازمند طی‌کردن دوره مصرف دارو است و احتمال عود زگیل وجود دارد.
  • داروهای خوراکی و تزریقی: این داروها مثل هر داروی دیگری با عوارض سیستمیک همراه‌اند و برای تهیه آنها نسخه پزشک نیاز است.
  • محلول‌های اسیدی: سوزاندن زگیل با محلول اسیدی باید چندین بار تکرار شود و احتمال زخم وجود دارد.
  • لیزر: این درمان اثربخش هزینه بسیار بالایی دارد و انجام آن نیازمند تجهیزات خاص است.
  • کرایوتراپی: برای اثربخشی کامل به تکرار نیاز است و احتمال عود زگیل‌ها وجود دارد.
  • الکتروکوتر: این روش درمان زگیل تناسلی دردناک و نیازمند بی‌حسی موضعی است. 
  • جراحی: جراحی زگیل تناسلی بسیار هزینه‌بر و نیازمند بیهوشی یا بی‌حسی موضعی است.
  • پلاسما تراپی: این روش درمانی با تجهیزات خاصی انجام می‌شود و تجربه زیادی از آن در دست نیست. 
  • طب سنتی: بهبودی زگیل تناسلی صرفا با داده‌های طب سنتی بسیار زمان‌بر است.
  • طب سوزنی: در علم روز پزشکی اثربخشی طب سنتی مورد تأیید نیست و زمان می‌برد.
  • درمان خانگی: اثربخشی این روش به‌خوبی روش‌های پزشکی نیست و زمان می‌برد.

هزینه درمان زگیل تناسلی در سال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳ هزینه درمان زگیل تناسلی زنان و مردان به روش درمان و وضعیت زائده‌ها بستگی دارد: اینکه چند زائده روی بدن بیمار ایجاد شده، زائده‌ها چه‌اندازه‌ای هستند، روی آلت، واژن یا مقعد قرار گرفته‌اند یا نه، از همه مهم‌تر، پزشک معالج چقدر در انجام آن روش درمانی تخصص و تجربه دارد! وزارت بهداشت هزینه درمان زگیل تناسلی را در سال جاری معادل ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان برای هر زائده اعلام کرده و این رقم برای درمان با دو روش لیزر و کرایو است. با‌این‌حال، پزشک تنها بعد از معاینه وضعیت بیمار و بررسی میزان وخامت زگیل‌ها می‌تواند هزینه درمان را اعلام کند.

جدول مقایسه انواع روش‌های درمان زگیل تناسلی

مقایسه انواع روش‌های درمان زگیل تناسلی

روش درمان میزان اثربخشی زمان بهبود عوارض جانبی هزینه مزایا معایب
داروهای موضعی  متوسط ۴-۶ هفته التهاب، سوزش، خارش پایین استفاده آسان در خانه، دسترسی آسان نیاز به دوره طولانی، ممکن است عود کند
داروهای خوراکی و تزریقی بالا ۲-۴ هفته ضعف، تهوع، سردرد متوسط تا بالا تاثیر بر کل بدن، مناسب برای زگیل‌های متعدد عوارض سیستمیک، نیاز به نسخه پزشک
محلول‌های اسید متوسط ۱-۴ هفته سوزش، تحریک پوست پایین موثر بر زگیل‌های کوچک، هزینه پایین نیاز به تکرار، ممکن است زخم ایجاد کند
لیزر  بسیار بالا ۱-۲ هفته درد، احتمال جای زخم بالا حذف دقیق زگیل، مناسب برای زگیل‌های مقاوم هزینه بالا، نیاز به تجهیزات خاص
کرایوتراپی  بالا ۱-۳ هفته درد، تاول، احتمال عود متوسط درمان سریع، مناسب برای زگیل‌های متعدد نیاز به تکرار، احتمال عود
الکتروکوتر  بالا ۱-۳ هفته درد، احتمال جای زخم متوسط حذف کامل زگیل در یک جلسه دردناک، نیاز به بی‌حسی موضعی
جراحی  بالا ۲-۴ هفته جای زخم، خونریزی بالا حذف فوری و کامل زگیل نیاز به بیهوشی یا بی‌حسی، هزینه بالا
پلاسما تراپی بالا ۱-۳ هفته التهاب، سوزش، احتمال جای زخم متوسط تا بالا موثر و دقیق، حداقل تهاجم نیاز به تجهیزات خاص، تجربه محدود
طب سنتی پایین تا متوسط ۶-۱۲ هفته ممکن است تحریک یا سوزش ایجاد کند پایین روش‌های طبیعی، بدون نیاز به داروهای شیمیایی اثربخشی کم، زمان طولانی برای بهبود
طب سوزنی متغیر ۶-۱۲ هفته تحریک پوست، احتمال عفونت متوسط بدون نیاز به دارو، رویکرد هولستیک اثربخشی مورد تایید نیست، زمان‌بر
درمان خانگی پایین تا متوسط ۶-۱۲ هفته سوزش، تحریک پوست بسیار پایین هزینه کم، در دسترس اثربخشی کم، نیاز به زمان طولانی

کلام آخر دکترساینا

خیلی‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند احتیاجی به درمان زگیل تناسلی نیست و اثر این ویروس بعد از چند ماه، خودبه‌خود از بین می‌رود، درحالی‌که حتی اگر اثرات ظاهری به‌مرور زمان محو شوند، ویروس در بدن می‌ماند و همچنان قابل‌انتقال است. برای اطلاع از بهترین درمان زگیل تناسلی و دفع قطعی این ویروس از بدن، هرچه سریع‌تر با پزشک مشورت کنید. پزشک معالج با بررسی اندازه و محل وقوع ویروس، بهترین روش‌های درمان خانگی و پزشکی را پیش پایتان می‌گذارد.

اگر نمی‌دانید روند درمان زگیل تناسلی را دقیقا از کجا شروع کنید، بهترین پزشکان و متخصصان وب‌سایت دکترساینا از شهرهای مختلف آماده کمک‌رسانی به شما هستند. مبارزه با زگیل تناسلی را با یک جلسه مشاوره آنلاین دکترساینا آغاز کنید.


سؤالات متداول

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید